1 Geleidewerken van verschillende vorm en met
verschillende aansluithoek
2 Invaartproeven met het model van een duwcon-
vooi
terwijl de loodrecht op de muur gerichte krachten tezamen een koppel vormen, dat het
schip draait en rechter voor de sluiskolk brengt. Door de grote breedte van het schip
is de arm van dit koppel klein en door de grote traagheid van het schip zal recht invaren
niet lukken: het schip loopt volkomen klem.
Bij het invaren van een duwconvooi, waarvan de totale lengte 200 m kan bedragen, dient
men erop te rekenen, dat scheve invaart regel zal zijn, al zal de schipper trachten de hoek
tussen vaarrichting en sluisas zo klein mogelijk te houden. Vrij invaren volgens de sluisas
zal een uitzondering zijn, vooral als de wind dwars op het schip staat. Door middel van
geleidewerken kan men de hoek tussen scheepsas en sluisas binnen bepaalde grenzen
houden.
Vormgeving van geleidewerken bij duwvaart
In de Verenigde Staten waar de duwvaart reeds gedurende enige decennia in het binnen-
scheepvaartverkeer domineert, heeft men de schutsluizen veelal uitgerust met een lange
verticale muur in het verlengde van een der schutkolkwanden. Doordat de frequentie van
de vaart in de Verenigde Staten geringer is dan in Nederland, behoeft men daar minder
rekening te houden met een onderlinge beïnvloeding van opgaande en afgaande vaart.
Mochten er al eens twee duwconvooien tegelijkertijd bij een sluiscomplex aankomen,
dan wacht een van beide buiten het sluiscomplex op stroom totdat het andere convooi
de sluis is gepasseerd. Een rechte, evenwijdige wand biedt voorts voordelen wanneer
men moet overgaan tot 'double locking', het doorschutten van gedeelten van eenzelfde
convooi, wanneer de lengte van de schutkolk geringer is dan de totale lengte van de
duweenheid. Het convooi wordt dan langs de geleidewand gemeerd, in gedeelten ge
splitst, geschut en aan de andere zijde van de sluis weer samengevoegd. De gunstige
ervaringen die in Amerika met dit type geleidewerk zijn opgedaan, hebben ertoe geleid,
dat het ook in Europa op verschillende plaatsen is toegepast. We noemen slechts de
verschillende sluiscomplexen in het kortelings gereedgekomen werk tot bevaarbaarmaking
van de Moezel. Ook voor de Volkeraksluizen is toepassing van dit soort geleidewerk
ernstig overwogen. In een hydraulisch model op schaal 1 25 werd er een aantal voor
proeven mee gedaan.
Naast deze, zogenaamd asymmetrische oplossing werd in een aanvullend, uitgebreid
29