onderzoek ook een aantal symmetrische oplossingen bekeken, waardoor het inzicht in
de problematiek van het in- en uitvaren belangrijk werd verdiept.
De uitkomsten van deze modelstudies kunnen als volgt worden samengevat.
Het is zeker mogelijk langs asymmetrische geleidewerken goede invaartmanoeuvres te ver
richten. Als een schip evenwijdig aan de verlengde schutkolkmuur binnenvaart, worden
er slechts geringe wrijvingskrachten opgewekt tussen de duwbakken en de schutkolk-
muren, zodat de invaart vloeiend verloopt. Het geleidewerk tegenover de rechte even
wijdige geleidewand moet dan echter wel onder een geringe hoek met de sluisas aan
sluiten op de schutkolkmuur.
Nog nader onderzocht moet worden welke stromingskrachten dwars op de vaarrichting
een duwconvooi ondervindt door de asymmetrische vorm van de beëindiging van het sluis-
complex en of deze krachten een toelaatbaar maximum niet overschrijden. Hetzelfde
geldt voor de invloed van dwarswind.
De proeven met een symmetrische vorm werden uitgevoerd met rechte zowel als met
gebogen geleidewerken. Bij de rechte werd de hoek a tussen de geleidewerken en de sluis
as steeds gevarieerd.
Hierbij bleek het volgende:
1. Is tga 1/8 dan loopt het schip bij scheve invaart volledig klem.
2. Is tga 1/10-1/12 dan wordt het schip wel sterk afgeremd, maar draait dan bij en
vaart vervolgens de kolk in.
3. Is tga 1/16 dan heeft men met een overgansgeval tussen 2 en 4 te maken.
4. Is tga 1/20 dan vaart de boot al schurend langs de wand de sluis in.
Uit dit onderzoek mag men dus concluderen, dat een geleidewerk met een kleine hoek
tga in de orde van grootte van 1/20 het klemlopen van een duwconvooi kan voor
komen. Deze flauwe hoek van het geleidewerk brengt echter met zich dat de wachtplaat-
sen voor de te schutten schepen verder van de sluis komen te liggen. De invaartijd zal
dus groter worden, hetgeen de sluiscapaciteit verkleint.
Dit nadeel nu kan ondervangen worden door het geleidewerk een paraboolvorm te geven.
Bij het onderzoek van geleidewerken met een parabolische vorm bleek, dat deze vorm
ongeveer dezelfde resultaten te zien geeft als een recht geleidewerk met tga 1/20.
30