Verwerking van asfaltbeton op dijktaluds met de verdeelafwerkmachine
Een zeer hoog percentage van de totale kosten der Deltawerken is uitgetrokken voor ae
bouw van dijken en daarvan is weer een groot deel bestemd voor het aanleggen van talud
bekledingen ter bescherming van hei grondlichaam. Niet alleen financieel, maar ooi:
bouwtechnisch is de taludbekleding een interessant en belangrijk deel van de werken.
De taludbekledingen voor dijken en dammen kunnen in drie soorten worden verdeeld.
Ten eerste kent men de bekledingen met grasmat, vooral in het verleden op grote schaal
toegepast, zowel bij zee- als rivierdijken. Dit bekledingstype, veelal aangeduid met de
term 'onverdedigd beloop', komt alleen in aanmerking als de golfaanval op de dijk niet
groot is. Het zandlichaam wordt afgedekt met een kleilaag en ingezaaid met een speciaal
voor dit doel samengesteld graszaadmengsel. Het is een goedkope verdediging/ omdat
de klei doorgaans in de nabije omgeving kan worden gevonden. Velen geven ook uit
esthetische overwegingen de voorkeur aan een 'groene dijk'.
Ook steenbekledingen komen vaak voor, meestal in combinatie met het eerste type. Onder
steenbekledingen versrtaan we zowel natuursteen- als kunststeenglooiingen. Ze zijn krach
tig genoeg om felle golfaanvallen te weerstaan, en men kan ze dan ook op zeer veel
plaatsen langs onze dijken aantreffen.
Een derde type vormen de bitumineuze bekledingen, die vooral de laatste jaren steeds
meer in trek komen.
De keuze van het glooiingstype wordt in de eerste plaats bepaald door de verwachte
golfaanval. Voor aan zware golfaanval blootgestelde glooiingen, b.v. die bij de primaire
deltadammen, komen alleen steen- en bitumineuze bekledingen in aanmerking. Een klei-
beloop met grasmat kan worden toegepast bij secundaire, meer landinwaarts gelegen
werken en dan meestal nog alleen op de niet sterk bedreigde gedeelten, die bovendien
in de meeste gevallen boven een bepaald peil liggen en aansluiten op een verdedigd
onderbeloop.
Hoewel steenglooiingen nog steeds worden aangelegd, winnen de bitumineuze bekle
dingen toch hoe langer hoe meer terrein. Dit is in belangrijke mate een gevolg van het
arbeidsintensief karakter van het zetten van steenglooiingen, dat immers alleen door vak
lieden kan worden gedaan. Handenarbeid staat slechts een laag werktempo toe. Boven
dien ontmoet men bij de natuursteenvoorziening vaak niet geringe moeilijkheden. Zo
kan de aanvoer soms maanden achtereen stagneren bijvoorbeeld als gevolg van lage
waterstanden op de Rijn. Ook zijn de prijzen van natuursteen, in het bijzonder van basalt,
de laatste tijd aanmerkelijk gestegen.
38