Bij het construeren van de afwerkmachine is uitgegaan van de gedachte, dat zowel het aanbrengen en afwerken als het verdichten van het materiaal in een tegen weersinvloeden beschutte en verwarmde ruimte moet geschieden. Alleen dan kan men bij elk weer asfalt van duurzame kwaliteit vervaardigen. Daar verdichten van asfalt van hoge temperatuur met walsen uitgesloten is, is een verdichtingssysteem ontwikkeld, waarbij gebruik gemaakt wordt van trilplaten. Een verwarmde, geïsoleerde kokervormige trilbalk is op verschillende punten met kettingen achter de verdeelmachine bevestigd. Het belangrijkste voordeel van deze verdichtingsmethode is, dat men niet hoeft te wachten tot de laag voldoende is afgekoeld en vast genoeg is geworden om een wals te kunnen dragen. Reeds op een afstand van twee meter achter de machine kan worden verdicht. Het asfalt had dan, zelfs bij een temperatuur van - 5° C nog een temperatuur variërend van 130° tot 150°. Bij deze temperaturen is asfalt nog vloeibaar en laat het zich goed verdichten. Indien onder een overkapping wordt gewerkt, kan worden verdicht vóórdat het asfalt met de buiten lucht in aanraking komt. Daar regen en wind op een verdicht oppervlak geen schade aan richten, is het bezwaar tegen asfaltverwerking bij slecht weer voorgoed vervallen. De lengte van de trilbalk is gelijk aan de lengte van het beloop. Bij de werkzaamheden met de verdeelmachine op het Hellegatsplein waren op de balk vier trillers bevestigd, waarbij de mogelijkheid bestond de centrifugaalkracht, dat wil zeggen de verdichtings energie, te variëren. Verdichting van asfaltbeton met een trilbalk uit één stuk is alleen mogelijk gebleken als bij gelijke laagdikte over het hele talud eenzelfde gewicht aan materiaal wordt aangebracht. Daar bij dijkbelopen de dikte van de asfaltlaag nabij de teen toeneemt, verdient het aanbeveling de balk in scharnierend met elkaar verbonden secties uit te voeren. De capaciteit van het verdeelapparaat bedraagt 125 ton per uur. De ontvangbak was afgestemd op een capaciteit van 40 ton per uur. Dit was juist de produktie van de asfalt- menginstallatie die op dit onderdeel van de Volkerakwerken wordt gebruikt. In verband met de verwachte kinderziekten was de ontvangbak minimaal gedimensioneerd. Het systeem heeft echter voortreffelijk gewerkt en kan zonder meer bij de capaciteit van het verdeelapparaat worden aangepast. Een van de grootste voordelen van dit verdeelsysteem bleek tijdens het werk, dat werk- voegen bij bitumineuze bekledingen steevast de zwakste plek; ze ontstaan aan het einde van iedere werkdag, soms zelfs na stagnatie van de asfaltmenginstallatie geheel kunnen worden vermeden. Met behulp van de verwarmingsinstallatie is het mogelijk gebleken door de spleet waardoor het asfalt het verdeelapparaat verlaat, zoveel warmte aan de asfaltbeëindiging toe te voegen, dat ze vloeibaar blijft. Het benedeneinde van de machine reikt tot H.W. en kan dus bij hoge vloeden onder water komen te staan. Met het ocg daarop is aan de laaggelegen zijde een bevestigingsmoge lijkheid geschapen voor twee spudpalen, waarlangs de machine op eenvoudige wijze kan worden omhoog getrokken. De nieuwe verdeel- en afwerkmachine betekent een belangrijke stap op weg naar mecha nisering van de asfaltverwerking op belopen. 43

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1965 | | pagina 45