Bij het construeren van de afwerkmachine is uitgegaan van de gedachte, dat zowel het
aanbrengen en afwerken als het verdichten van het materiaal in een tegen weersinvloeden
beschutte en verwarmde ruimte moet geschieden. Alleen dan kan men bij elk weer asfalt
van duurzame kwaliteit vervaardigen. Daar verdichten van asfalt van hoge temperatuur
met walsen uitgesloten is, is een verdichtingssysteem ontwikkeld, waarbij gebruik gemaakt
wordt van trilplaten. Een verwarmde, geïsoleerde kokervormige trilbalk is op verschillende
punten met kettingen achter de verdeelmachine bevestigd. Het belangrijkste voordeel
van deze verdichtingsmethode is, dat men niet hoeft te wachten tot de laag voldoende
is afgekoeld en vast genoeg is geworden om een wals te kunnen dragen. Reeds op een
afstand van twee meter achter de machine kan worden verdicht. Het asfalt had dan, zelfs
bij een temperatuur van - 5° C nog een temperatuur variërend van 130° tot 150°. Bij deze
temperaturen is asfalt nog vloeibaar en laat het zich goed verdichten. Indien onder een
overkapping wordt gewerkt, kan worden verdicht vóórdat het asfalt met de buiten
lucht in aanraking komt. Daar regen en wind op een verdicht oppervlak geen schade aan
richten, is het bezwaar tegen asfaltverwerking bij slecht weer voorgoed vervallen.
De lengte van de trilbalk is gelijk aan de lengte van het beloop. Bij de werkzaamheden
met de verdeelmachine op het Hellegatsplein waren op de balk vier trillers bevestigd,
waarbij de mogelijkheid bestond de centrifugaalkracht, dat wil zeggen de verdichtings
energie, te variëren. Verdichting van asfaltbeton met een trilbalk uit één stuk is alleen
mogelijk gebleken als bij gelijke laagdikte over het hele talud eenzelfde gewicht aan
materiaal wordt aangebracht. Daar bij dijkbelopen de dikte van de asfaltlaag nabij de
teen toeneemt, verdient het aanbeveling de balk in scharnierend met elkaar verbonden
secties uit te voeren.
De capaciteit van het verdeelapparaat bedraagt 125 ton per uur. De ontvangbak was
afgestemd op een capaciteit van 40 ton per uur. Dit was juist de produktie van de asfalt-
menginstallatie die op dit onderdeel van de Volkerakwerken wordt gebruikt. In verband
met de verwachte kinderziekten was de ontvangbak minimaal gedimensioneerd. Het
systeem heeft echter voortreffelijk gewerkt en kan zonder meer bij de capaciteit van het
verdeelapparaat worden aangepast.
Een van de grootste voordelen van dit verdeelsysteem bleek tijdens het werk, dat werk-
voegen bij bitumineuze bekledingen steevast de zwakste plek; ze ontstaan aan het einde
van iedere werkdag, soms zelfs na stagnatie van de asfaltmenginstallatie geheel kunnen
worden vermeden. Met behulp van de verwarmingsinstallatie is het mogelijk gebleken
door de spleet waardoor het asfalt het verdeelapparaat verlaat, zoveel warmte aan de
asfaltbeëindiging toe te voegen, dat ze vloeibaar blijft.
Het benedeneinde van de machine reikt tot H.W. en kan dus bij hoge vloeden onder water
komen te staan. Met het ocg daarop is aan de laaggelegen zijde een bevestigingsmoge
lijkheid geschapen voor twee spudpalen, waarlangs de machine op eenvoudige wijze kan
worden omhoog getrokken.
De nieuwe verdeel- en afwerkmachine betekent een belangrijke stap op weg naar mecha
nisering van de asfaltverwerking op belopen.
43