De vormgeving en toepassing van geleidewerken bij duwvaart inleiding In het algemeen wordt het passeren van een schutsluis door de scheepvaart als hinderlijk ondervonden, daar het meestal enig oponthoud meebrengt. Het totale tijdverlies dat bij het schutten van schepen optreedt, kan in de volgende onder delen worden gesplitst: wachttijddat is de tijd, die verloopt tussen de aankomst van het schip in de voor haven bij de sluis en het moment waarop de schepen kunnen gaan invaren; invaartijd; sluitingsduur van de sluisdeuren; vul- en ledigingstijd van de kolk; openingsduur van de sluisdeuren; uitvaartijd. Bij moderne sluizen duurt het omzetten van de kolk - het vullen of ledigen - tussen de 5 en 8 minuten. Op deze tijd kan nauwelijks enige winst meer behaald worden. Ook het openen en sluiten van de deuren met behulp van elektrische bewegingsmechanismen gaat snel. Alleen de tijd voor het invaren en uitvaren kan nog worden bekort en wel door een goede situering van de voorhavens met wachtplaatsen en geleidewerken. Geleidewerken kunnen, mits goed opgesteld, ook schadevaring aanzienlijk beperken. Voor de conventionele binnenvaart is de keuze van vorm en constructie van de geleide werken vaak een kwestie van ervaring en persoonlijk inzicht. Bij het bestuderen van een aantal sluizen in West-Europa ontmoet men dan ook een groot aantal verschillende op lossingen. Nu eens werden de geleidewerken over een grote lengte, dan weer over een kleine afstand aangebracht. Soms bestaan ze uit een verende constructie, terwijl men op andere plaatsen daarentegen zware, starre bouwsels aantreft. De tangent van de hoek die het geleidewerk maakt met de sluisas, varieert hierbij van 1 4 tot 1 8. Enkele jaren geleden heeft de duwvaart in Europa haar intrede gedaan. Tot dan werd de duwvaart alleen in de Verenigde Staten uitgeoefend. De ontwikkeling in West-Europa verkeert nog in het beginstadium en het aantal duwboten is gering. Voor de toekomst wordt echter verwacht, dat de duwvaart een belangrijk percentage, misschien wel het grootste gedeelte van de binnenvaartvloot zal gaan uitmaken. 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1965 | | pagina 27