Langshelling voor reparatie
Dwarshelling voor reparatie
Langshelling voor nieuwbouw
gekoppelde rails al naar gelang van de draagkracht van de bodem zonder meer op de
zate of liggen, voorzien van een verbreed draagvlak van bijvoorbeeld gelaste stalen
platen, op de afgevlakte rivieroever. Langs de Deltawateren vindt men veel van derge
lijke soms enigszins primitief aandoende reparatiehellingen. Bij de grotere bedrijven is
de gehele helling meestal voorzien van een doorlopende gewapend betonnen constructie,
al dan niet onderheid. Deze werven bezitten dan meestal ook geheel verharde werk
terreinen. Het afschot van deze hellingen varieert van 1:16 tot 1 10.
Moet een schip ter reparatie voor inbouw van een motor of voor andere werkzaamheden
op de helling worden gehaald, dan laat men de hellingwagens zakken tO't ze geheel
onder water zijn verdwenen. Boven de laatste hellingwagens moet bij hoogwater zoveel
water staan, dat het te hellingen schip er met de voorsteven boven kan komen. Terwijl
het schip op de goede plaats en in de juiste richting wordt gehouden trekt men dan lang
zaam de hellingwagens omhoog, zodat eerst de voorsteven in de voorste wagen komt
te rusten en vervolgens het gehele schip op de wagens uit het water wordt getrokken.
Het schip kan daarna met blokken en wiggen worden onderstopt, waarna de nodige
werkzaamheden kunnen beginnen; bij laagwater aan de achtersteven, bij hoogwater aan
de overige delen of in het inwendige.
De tewaterlating vindt op overeenkomstige wijze plaats: de achterste hellingwagens ver
dwijnen bij hoogwater in de rivier, het achterschip gaat opdrijven en als er voldoende
water boven de hoogste hellingwagen staat komt ook de voorsteven vrij.
Aangezien een reparatie-langshelling veel ruimte rivierwaarts vraagt, wordt de helling
soms iets bol aangelegd, zodat de wagens eerder en dieper onder water verdwijnen.
Op zo'n helling kunnen meestal echter niet meer dan twee wagens rijden, waarvan het
bovenvlak bovendien moet scharnieren. Alleen vrij kleine schepen kunnen dus op deze
hellingen worden getrokken.
Door veranderingen in de maatgevende waterstanden ontstaan voor een reparatiebedrijf
soortgelijke moeilijkheden als voor de nieuwbouw-langshelling. Ook hier moet bij lager
worden van de maatgevende H.W.-stand de helling rivierwaarts worden verlengd, respec
tievelijk in zijn geheel worden verlaagd; bij hoger worden van de maatgevende L.W.-stand
moet de helling landwaarts worden verlengd. Verlenging van de helling noodzaakt er
toe de kettingen of kabels voor het bewegen van de wagens langer te maken. Een bak
met een wegneembare dokdeur kan ook voor dit type helling worden overwogen.
Ligt de helling direct aan de rivier dan kunnen veranderingen in de minimale stroom-
73