Langshelling voor reparatie Dwarshelling voor reparatie Langshelling voor nieuwbouw gekoppelde rails al naar gelang van de draagkracht van de bodem zonder meer op de zate of liggen, voorzien van een verbreed draagvlak van bijvoorbeeld gelaste stalen platen, op de afgevlakte rivieroever. Langs de Deltawateren vindt men veel van derge lijke soms enigszins primitief aandoende reparatiehellingen. Bij de grotere bedrijven is de gehele helling meestal voorzien van een doorlopende gewapend betonnen constructie, al dan niet onderheid. Deze werven bezitten dan meestal ook geheel verharde werk terreinen. Het afschot van deze hellingen varieert van 1:16 tot 1 10. Moet een schip ter reparatie voor inbouw van een motor of voor andere werkzaamheden op de helling worden gehaald, dan laat men de hellingwagens zakken tO't ze geheel onder water zijn verdwenen. Boven de laatste hellingwagens moet bij hoogwater zoveel water staan, dat het te hellingen schip er met de voorsteven boven kan komen. Terwijl het schip op de goede plaats en in de juiste richting wordt gehouden trekt men dan lang zaam de hellingwagens omhoog, zodat eerst de voorsteven in de voorste wagen komt te rusten en vervolgens het gehele schip op de wagens uit het water wordt getrokken. Het schip kan daarna met blokken en wiggen worden onderstopt, waarna de nodige werkzaamheden kunnen beginnen; bij laagwater aan de achtersteven, bij hoogwater aan de overige delen of in het inwendige. De tewaterlating vindt op overeenkomstige wijze plaats: de achterste hellingwagens ver dwijnen bij hoogwater in de rivier, het achterschip gaat opdrijven en als er voldoende water boven de hoogste hellingwagen staat komt ook de voorsteven vrij. Aangezien een reparatie-langshelling veel ruimte rivierwaarts vraagt, wordt de helling soms iets bol aangelegd, zodat de wagens eerder en dieper onder water verdwijnen. Op zo'n helling kunnen meestal echter niet meer dan twee wagens rijden, waarvan het bovenvlak bovendien moet scharnieren. Alleen vrij kleine schepen kunnen dus op deze hellingen worden getrokken. Door veranderingen in de maatgevende waterstanden ontstaan voor een reparatiebedrijf soortgelijke moeilijkheden als voor de nieuwbouw-langshelling. Ook hier moet bij lager worden van de maatgevende H.W.-stand de helling rivierwaarts worden verlengd, respec tievelijk in zijn geheel worden verlaagd; bij hoger worden van de maatgevende L.W.-stand moet de helling landwaarts worden verlengd. Verlenging van de helling noodzaakt er toe de kettingen of kabels voor het bewegen van de wagens langer te maken. Een bak met een wegneembare dokdeur kan ook voor dit type helling worden overwogen. Ligt de helling direct aan de rivier dan kunnen veranderingen in de minimale stroom- 73

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1965 | | pagina 19