Verende geleidewerken beperken de grootte van de stootkrachten en veroorzaken minder schadevaring aan geleidewerken en schepen dan starre constructies. Gezien hun prijs, onderhoud, eenvoud en verplaatsbaarheid zijn verende constructies met Mannesmannbuizen economischer dan andere verende constructies. Mannesmannbuizen zijn ronde buizen waarvan dikte en kwaliteit variëren, afhankelijk van de optredende buigende en/of wringende momenten. Beschrijving van de constructie De geleidingen die aansluiten op de sluizen zullen worden uitgevoerd als een vaste con structie. De wachtplaatsen van de geleidingen tussen de beide sluizen worden eveneens vast, vanwege de geringe beschikbare constructiebreedte. De wachtplaatsen van de zij geleidingen worden voorzien van drijframen. De constructie wordt opgebouwd uit seg menten van 30 meter. Een kostenvergelijking tussen secties van verschillende lengte wees namelijk uit, dat die lengte het voordeligst uitkomt. De vaste constructie zal bestaan uit een stelsel van stalen buizen, voorzien van hardhouten beschermingsschorten. De constructie van stalen buizen dient voor het opnemen van troskrachten en het opvangen van stoten der schepen. De hardhouten schorten vormen een bescherming zowel voer de constructie als voor de schepen, terwijl zij tevens een gesloten wand vormen voor de geleiding van de schepen. Om de 30 meter worden stalen buizen met een diameter van ruim een meter in de grond geheid. Deze buizen zijn in de lengterichting van variërende dikte en materiaalsoort, zulks in aanpassing aan het optredend momentenverloop. De buizen worden met zand gevuld. Op de buizen worden vervolgens 30 meter lange liggers gelast. De liggers zijn opgebouwd uit een stalen buis waardoorheen verticale naadloze buizen zijn gemon teerd. Op deze staanders wordt een raamwerk van DIN-profielen gemonteerd ter op hanging van de houten beschermingsschorten. De liggers worden op de constructie werkplaats gemaakt en in secties van 30 meter op het werk aangevoerd. De stalen constructie wordt op het werk voor het heien gestaalstraald, en daarna ter bescherming tegen corrosie voorzien van een laag epicote-teer. De constructie van de drijvende geleiding is in principe dezelfde als die van de vaste. Hier wordt echter de doorgaande ligger niet op de buizen gelast maar er langs geleid. De ligger dient dan als wringvast drijfraam, terwijl drijflichamen zorgen voor het drijfvermegen. Deze drijflichamen bestaan uit styropor - een schuimplastic met gesloten cellen, waarin dus het water niet doordringt, en met soortelijk gewicht 0,03 - waarop hardboardplaten zijn gelijmd. Het geheel wordt beschermd door een met glasvezel gewapende polyesterlaag. De ongeveer 4 meter brede beschermingsschorten bestaan uit een horizontale, gesloten azobé beplanking. De schorten kunnen gemakkelijk gedemonteerd worden en zijn onder ling verwisselbaar. In de centrale wachtplaatsen zal een aantal dukdalven worden geplaatst. Ze zullen bestaan uit in de grond geheide stalen buizen, voorzien van een hardhouten bekleding. Een gedeelte van de dukdalven krijgt een verbinding met de vaste wal. In verband met de grote maximale uitbuiging der geleideconstructie worden de looppaden geheel los gehouden van de geleiding. Deze looppaden, gelegen achter de zijgeleiding en de terzijde gelegen wachtplaatsen en tussen de middengeleiding en de middelste wacht plaatsen, worden gefundeerd op paaljukken van voorgespannen beton, voorzien van een deksloof. Op de sloof worden dan de H-vormige, gewapendbetonnen loeppaden geplaatst. Zij worden in lengten van 15 meter kant en klaar op het werk aangevoerd. Door middel van bordessen zal om de 30 meter een aansluiting tot stand worden gebracht op de ladders iri de geleiding. De looppaden zullen alleen vanaf het sluisterrein bereik baar zijn. 95

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1965 | | pagina 41