Verende geleidewerken beperken de grootte van de stootkrachten en veroorzaken minder
schadevaring aan geleidewerken en schepen dan starre constructies.
Gezien hun prijs, onderhoud, eenvoud en verplaatsbaarheid zijn verende constructies met
Mannesmannbuizen economischer dan andere verende constructies. Mannesmannbuizen
zijn ronde buizen waarvan dikte en kwaliteit variëren, afhankelijk van de optredende
buigende en/of wringende momenten.
Beschrijving van de constructie
De geleidingen die aansluiten op de sluizen zullen worden uitgevoerd als een vaste con
structie. De wachtplaatsen van de geleidingen tussen de beide sluizen worden eveneens
vast, vanwege de geringe beschikbare constructiebreedte. De wachtplaatsen van de zij
geleidingen worden voorzien van drijframen. De constructie wordt opgebouwd uit seg
menten van 30 meter. Een kostenvergelijking tussen secties van verschillende lengte wees
namelijk uit, dat die lengte het voordeligst uitkomt. De vaste constructie zal bestaan uit een
stelsel van stalen buizen, voorzien van hardhouten beschermingsschorten. De constructie
van stalen buizen dient voor het opnemen van troskrachten en het opvangen van stoten der
schepen. De hardhouten schorten vormen een bescherming zowel voer de constructie als
voor de schepen, terwijl zij tevens een gesloten wand vormen voor de geleiding van de
schepen. Om de 30 meter worden stalen buizen met een diameter van ruim een meter in de
grond geheid. Deze buizen zijn in de lengterichting van variërende dikte en materiaalsoort,
zulks in aanpassing aan het optredend momentenverloop. De buizen worden met zand
gevuld. Op de buizen worden vervolgens 30 meter lange liggers gelast. De liggers
zijn opgebouwd uit een stalen buis waardoorheen verticale naadloze buizen zijn gemon
teerd. Op deze staanders wordt een raamwerk van DIN-profielen gemonteerd ter op
hanging van de houten beschermingsschorten. De liggers worden op de constructie
werkplaats gemaakt en in secties van 30 meter op het werk aangevoerd.
De stalen constructie wordt op het werk voor het heien gestaalstraald, en daarna ter
bescherming tegen corrosie voorzien van een laag epicote-teer.
De constructie van de drijvende geleiding is in principe dezelfde als die van de vaste. Hier
wordt echter de doorgaande ligger niet op de buizen gelast maar er langs geleid. De ligger
dient dan als wringvast drijfraam, terwijl drijflichamen zorgen voor het drijfvermegen.
Deze drijflichamen bestaan uit styropor - een schuimplastic met gesloten cellen, waarin
dus het water niet doordringt, en met soortelijk gewicht 0,03 - waarop hardboardplaten zijn
gelijmd. Het geheel wordt beschermd door een met glasvezel gewapende polyesterlaag.
De ongeveer 4 meter brede beschermingsschorten bestaan uit een horizontale, gesloten
azobé beplanking. De schorten kunnen gemakkelijk gedemonteerd worden en zijn onder
ling verwisselbaar.
In de centrale wachtplaatsen zal een aantal dukdalven worden geplaatst. Ze zullen
bestaan uit in de grond geheide stalen buizen, voorzien van een hardhouten bekleding. Een
gedeelte van de dukdalven krijgt een verbinding met de vaste wal.
In verband met de grote maximale uitbuiging der geleideconstructie worden de looppaden
geheel los gehouden van de geleiding. Deze looppaden, gelegen achter de zijgeleiding en
de terzijde gelegen wachtplaatsen en tussen de middengeleiding en de middelste wacht
plaatsen, worden gefundeerd op paaljukken van voorgespannen beton, voorzien van
een deksloof. Op de sloof worden dan de H-vormige, gewapendbetonnen loeppaden
geplaatst. Zij worden in lengten van 15 meter kant en klaar op het werk aangevoerd. Door
middel van bordessen zal om de 30 meter een aansluiting tot stand worden gebracht op
de ladders iri de geleiding. De looppaden zullen alleen vanaf het sluisterrein bereik
baar zijn.
95