ten gevolge van vroegere aanzandingen vrij ver naar voren is geschoven, zodat het te maken werk de oever weer een geleidelijk verlopende vorm zal gaan geven. Doordat de drempel van het sluitgat niet in één maal op zijn uiteindelijke hoogte wordt gebracht, bestaan hier bovendien nog mogelijkheden om eventuele aanzandingen te verwijderen zonder dat de bodemverdediging beschadigd wordt. De losplaats en het dijkvak De stroom die bij afgaand water ten zuiden van het nieuw ontworpen dijkvak over de plaat trekt, zal de neiging hebben zich in de haven te concentreren en bodemmateriaal mee te voeren. Om dit te voorkomen is een steendepot ontworpen in de vorm van een los gestorte stenen dam langs de west- en zuidzijde van de havenkom. Deze dam moet de stroom rechtstreeks naar het diepe water afleiden. Aan de noordwestzijde wordt de losplaats beschermd door net zulke bekledingen als in het definitieve dijkvak zullen worden aangebracht. Sechts het hoogste gedeelte van het buitenbeloop en de kruin boven N.A.P. 6 m ontbreken hier. Het in de beschutting van dit verdedigde buitenbeloop gelegen gedeelte van de losplaats is zoveel mogelijk vlak of onder flauwe hellingen afgewerkt. Een eenvoudige voorlopige bekleding aan de zuidoost zijde beschermt het dijklichaam langs de havenkom tegen wegspoelen. Onder deze be kleding is een kleine kade van mijnsteen ontworpen om te voorkomen dat het zand tijdens het opspuiten van het zandlichaam in de pas gebaggerde havenkom wegvloeit. Met deze constructie zijn goede resultaten bereikt bij het bouwen van de losplaats aan het Vier- huizergat. Het profiel van het eigenlijke dijkvak komt overeen met dat van de reeds gemaakte gedeelten. Men vindt dit profiel beschreven in het Driemaandelijks Bericht nr. 25, augustus 1963. De zeer beschutte ligging onder de Friese wal maakt het mogelijk dit dijkvak aan de Lauwerszeezijde van een eenvoudige tijdelijke bekleding te voorzien. De voor lopige afdekking zal bestaan uit een 40 cm dikke kleilaag met daaroverheen een polyae- theenmat met rijshouten betuining, waartussen per m2 300 kg stortsteen met een stukgewicht van 10 tot 60 kg zal worden gelegd. Een soortgelijke bekleding is met goed gevolg ge plaatst op andere weinig aangevallen gedeelten van de Lauwerszeewerken. Het oostelijk gedeelte van de dijk ligt op een zandplaat, het middengedeelte doorkruist 103

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1965 | | pagina 49