D. De werken tot indijking van de Lauwerszee
Aanleg van het dijkgedeelte onder de Friese kust
Van de dijk ter afsluiting van de Lauwerszee kwamen in de afgelopen jaren het werkeiland
met een aangrenzend dijkvak van 1,5 km oostwaarts en een dijkvak van 3,5 km aan de
Groninger kust gereed. Daartussen bevindt zich nog een opening van 3,5 km breedte.
Aanleg van een dam in dit gat zal de doorstroming van de Ballastplaat naar het Oort en
het Vierhuizergat blokkeren, en de stroming door het Nieuwe Robbengat, ten zuiden van
het werkeiland, vergroten. Teneinde het werken in de omgeving van het sluitgat naar ver
mogen te vergemakkelijken heeft men besloten de 3,5 km brede opening in een zo laat
mogelijk stadium van de afsluitingswerken te dichten, zodat de versterkte stroming door
het Nieuwe Robbengat slechts over een korte periode zal optreden.
Aan de Friese zijde van het Vaarwater naar Oostmahorn de hoek van de Bant zijn tot
dusver geen werken uitgevoerd. Dit uitstel werd gemotiveerd door de mening, dat aanleg
van werken op de Hoek van de Bant grote invloed zou uitoefenen op het stroombeeld daar
ter plaatse en in het aangrenzende sluitgat. Uitvoerige metingen en berekeningen echter
hebben uitgewezen dat de overtrek van water uit de Lauwerszee via de Hoek van de Bant
naar de Zoutkamperlaag zoveel geringer is dan werd vermoed, dat dijkwerken hier geen
bijzondere moeilijkheden zullen ontmoeten en ook geen ingrijpende gevolgen zullen
hebben voor het stroombeeld in het sluitgat.
Bij de Lauwerszeewerken is tot dusverre gebruik gemaakt van hulpeilanden die aan voor
het baggermaterieel bevaarbare geulen zijn gelegen. Het voornaamste steunpunt bij de
aanleg van de werken is wel het werkeiland aan het Oort, waarop ook het werkkamp
'Lauwersoog' ligt. De losplaats aan het Vierhuizergat is eigenlijk niet anders dan een dijk
vak ter lengte van bijna 500 meter dat nog niet onder definitief profiel is gebracht en in
vlakke toestand goede diensten doet als haventerrein. Toen deze losplaats in 1963 was
aangelegd kon men in het daaraanvolgend jaar met gebruikmaking van alle faciliteiten
die het eiland bood, zeer snel het dijkvak aanleggen dat aansluit op de Groninger kust.
Dat de dijkbouw hier voorspoedig verliep is te danken aan het gunstige zomerweer en aan
de grote capaciteit van het door de aannemer gebezigde materieel.
Dit jaar wordt een dijkvak aangelegd dat aansluit op de Friese kust. Ook hier denkt men
uit te gaan van een zeewaarts van de dijk gelegen steunpunt, in dit geval een losplaats op
de Hoek van de Bant.
De voornaamste redenen voor deze keuze zijn, dat de materialen zand en bekledingsklei
nabij of in de Lauwerszee zullen worden gewonnen en dus over het water moeten worden
101