brengen van de slijtlaag na, gereed. Voer het aanbrengen van de taludbekleding van asfaltbeton werd een asfaltspreid- machine aangevoerd en opgesteld. Het betreft een nieuw type machine dat spe ciaal voor dat doel werd ontwikkeld en dat op dit werk in de praktijk zal worden beproefd. Rijksweg naar en op de Grevelingendam De werkzaamheden werden in een vlot tempo voortgezet. Zoals eerder gemeld waren zij op 1 april 1965 zover gevorderd dat het wegvak ten zuiden van de inmid dels afgesloten noordelijke geul van de Grevelingen tot aan de aansluiting op rijksweg 18 (Zijpe-Zierikzee) geheel ge reed kwam en op die datum voor het ver keer kon worden opengesteld. Met de aanleg van het daarop noord waarts aansluitend wegvak, op de dam door de noordelijke geul van de Greve lingen, werd in de verslagperiode een be gin gemaakt. Van dit uit twee gescheiden rijbanen bestaande weggedeelte is de oostelijke rijbaan thans nagenoeg gereed. Bij de aansluiting van de nieuwe weg op rijksweg 18 wordt de hierop gemaakte baanverdubbeling in westelijke richting over ca. 1300 m doorgetrokken. Deze werkzaamheden zijn thans bijna voltooid. Het dijkvak op de Middelplaat in het Brouwershavensche Gat De aanleg van het ca. 1100 m lange dam- vak op de Middelplaat - het eerste onder deel van de afsluitdam in het Brouwers havensche Gat werd opgedragen, aan de N.V. Dijksbouw te 's-Gravenhage voor de somma van f8 750 000,-. Begin mei 1965 werd een begin gemaakt met het cutteren van een werkhoven in de zuidelijke rand van de plaat en het persen van het daarbij vrijkomende zand naar de plaats van het toekomstige dam- lichaam en het aangrenzende werkter rein. Kort daarna werd begonnen met het opstorten van de mijnsteenkaden die als blijvend onderdeel in de teen van de dam zullen worden opgenomen en bij het om hoogkomen van het zandstort als pers kade dienst doen. In de tweede helft van juni was een ge deelte van het werkterrein zover opgespo ten dat met de aanvoer en opbouw van een asfaltinstallatie kon worden be gonnen. Voorts werd begonnen met het maken van de teenconstructie en het aanbrengen van de kraagstukken rondom het zuidelijk kopeinde van de dam, en met het zetten van de taludbekleding van Portugees gra niet op het beloop van de damkop. Langs de buitenteen van de dam wordt een be tonnen damwand aangebracht. Langs de rand van de in aanleg zijnde werkhoven in de Middelplaat worden voorbereidingen getroffen voor het plaatsen van beton elementen voor de loswallen. D. De werken tot indijking van de Lauwerszee Met de uitvoering van het dijkvak aan de Friese kust, waarover in het vorige num mer uitvoerig is bericht, is op 22 maart aangevangen. Het baggerwerk voor de havenkom langs de losplaats op de Hoek van de Bant is vrijwel geheel voltooid. Het persen van zand vordert goed. De in- baggering voor de kop van dit dijkvak is meteen de eerste werkzaamheid aan het eigenlijke sluitgat. Het dek van de oostelijke kokergroep van de uitwateringssluizen werd gestort. De opbouw van de schachten boven de wes telijke en middelste kokergroepen vordert. Op 24 mei is begonnen met de ontgraving van de bouwput voer de schutsluis en het plaatsen van de bemalingsinstallatie. In de werkhoven in het Bootsgat nabij Oostmahorn is een grote houten roizate gereedgekomen, met behulp waarvan de vele zinkstukken die in de komende jaren nodig zullen zijn, in een vlot tempo kun nen worden gemaakt en te water gelaten. 161

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1965 | | pagina 51