DOORLAAT CAI S SON BEZINKING Dwarsdoorsnede van de drempel door het Veersche Gat met de opbouw van de filterconstructie een computerprogramma waarin ook alle gewenste belastinggevallen konden worden ingesteld. Dit opent de mogelijkheid een doorlaatcaisson van naar believen gekozen afmetingen en belastingen in één dag geheel te berekenen. De computer geeft de uit komsten meteen in de gewenste vorm, in normaalkrachten, dwarskrachten en moment- lijnen, zodat de constructieafmetingen zodanig kunnen worden gekozen dat een minimaal materiaalverbruik nodig is. Het verdere werk wordt door deze methode sterk vereen voudigd: men behoeft nu nog slechts aan de hand van de gevonden statische grootheden de wapening vast te stellen. Tenslotte zijn uit doorberekening van sommige varianten ten aanzien van de afmetingen verschillende algemene richtlijnen verkregen voor het ontwerpen van caissons voor een willekeurig sluitgat. Voorontwerp van de caissons voor een der sluitgaten van het Brouwershavensche Gat Op grond van bovenstaande overwegingen en berekeningen werd een voorontwerp gemaakt voor een der sluitgaten van het Brouwershavensche Gat, dat tevens kon dienen voor de doorlaatcaissons voor de afsluiting van het Volkerak. Het betreft hier een studie- ontwerp voor caissons aan open zee. De sluitingsmethode voor het Brouwershavensche Gat is evenwel nog niet vastgesteld, die van het Volkerak wél. In het Volkerak zal de drempel worden opgebouwd tot N.A.P. 7 m, de breedte van het sluitgat wordt ongeveer 550 m, de in rekening te brengen horizontale belasting door verval en golfdruk gaat 30 Km' bedragen. Het constructieplan voor het Volkerak voorzag in eerste opzet in tien caissons van 55,5 m elk, voorzien van tien doorstroomopeningen van 5 m in iedere caisson. De ontworpen caisson is symmetrisch opgebouwd; om voldoende drijfvermogen te krijgen zijn de zijwanden tijdelijk gedicht met houten drijfschotten. De schuiven zitten niet aan de buitenkant, maar in het midden. Deze oplossing maakt niet alleen het rechtstandig zinken gemakkelijker, maar nu vervalt ook de noodzaak een apart slingerschot te construeren en na het zinken neer te laten vallen. De taak van het slingerschot wordt tijdens transport en zinkmanoeuvre door de naast elkaar neergelaten schuiven overgenomen. Bij onverhoopt weigeren van een schuif kunnen schotten of schot- balken in een reservesponning worden neergelaten. Mocht ook dit mislukken, dan kan 197

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1965 | | pagina 33