DOORLAAT CAI S SON BEZINKING
Dwarsdoorsnede van de drempel door het Veersche Gat met de opbouw van de filterconstructie
een computerprogramma waarin ook alle gewenste belastinggevallen konden worden
ingesteld. Dit opent de mogelijkheid een doorlaatcaisson van naar believen gekozen
afmetingen en belastingen in één dag geheel te berekenen. De computer geeft de uit
komsten meteen in de gewenste vorm, in normaalkrachten, dwarskrachten en moment-
lijnen, zodat de constructieafmetingen zodanig kunnen worden gekozen dat een minimaal
materiaalverbruik nodig is. Het verdere werk wordt door deze methode sterk vereen
voudigd: men behoeft nu nog slechts aan de hand van de gevonden statische grootheden
de wapening vast te stellen.
Tenslotte zijn uit doorberekening van sommige varianten ten aanzien van de afmetingen
verschillende algemene richtlijnen verkregen voor het ontwerpen van caissons voor een
willekeurig sluitgat.
Voorontwerp van de caissons voor een der sluitgaten van het Brouwershavensche Gat
Op grond van bovenstaande overwegingen en berekeningen werd een voorontwerp
gemaakt voor een der sluitgaten van het Brouwershavensche Gat, dat tevens kon dienen
voor de doorlaatcaissons voor de afsluiting van het Volkerak. Het betreft hier een studie-
ontwerp voor caissons aan open zee. De sluitingsmethode voor het Brouwershavensche
Gat is evenwel nog niet vastgesteld, die van het Volkerak wél. In het Volkerak zal de
drempel worden opgebouwd tot N.A.P. 7 m, de breedte van het sluitgat wordt ongeveer
550 m, de in rekening te brengen horizontale belasting door verval en golfdruk gaat 30
Km' bedragen.
Het constructieplan voor het Volkerak voorzag in eerste opzet in tien caissons van 55,5 m
elk, voorzien van tien doorstroomopeningen van 5 m in iedere caisson.
De ontworpen caisson is symmetrisch opgebouwd; om voldoende drijfvermogen te krijgen
zijn de zijwanden tijdelijk gedicht met houten drijfschotten.
De schuiven zitten niet aan de buitenkant, maar in het midden. Deze oplossing maakt niet
alleen het rechtstandig zinken gemakkelijker, maar nu vervalt ook de noodzaak een
apart slingerschot te construeren en na het zinken neer te laten vallen. De taak van het
slingerschot wordt tijdens transport en zinkmanoeuvre door de naast elkaar neergelaten
schuiven overgenomen. Bij onverhoopt weigeren van een schuif kunnen schotten of schot-
balken in een reservesponning worden neergelaten. Mocht ook dit mislukken, dan kan
197