14.80
DOORSNEDE A
Geschematiseerd voorontwerp van de doorlaatcais-
sons voor een der sluitgaten van het Brouwers-
havensche Gat
aldus zijn geplaatst en geconsolideerd, worden de schuiven van de hele caissonreeks on
geveer tegelijkertijd tijdens de laagwaterkentering neergelaten, waarmede de afsluiting
een feit is.
Constructief is de langsligger, bestaande uit ballastbak, bodembak en stalen diagonalen
in dwarsdoorsnede verstijfd door spanten. Deze hebben openingen van zo groot mogelijke
afmetingen om ook bij scheve aanstroming zo weinig mogelijk weerstand en wervelstraten
te veroorzaken.
De onderbak bestaat uit een vijftal doorgaande ribben van twee meter hoogte, waartussen
de vloervelden zodanig worden gestort dat de bodem enigszins gewelfd is. Op grond van
wat in het Veersche Gat is geconstateerd ten aanzien van de spanningen en vervormingen
van de stenen drempel is verondersteld dat ribben niet op de steen zullen blijven staan,
maar gemakkelijker in de drempel dringen dan platen, met het gevolg dat de caisson
voornamelijk op die plaatsen zal gaan dragen waar de onderkant van de vloerplaten op
één hoogte ligt met de onderkant van de ribben. Uit de berekeningen van T.N.O. is
199