14.80 DOORSNEDE A Geschematiseerd voorontwerp van de doorlaatcais- sons voor een der sluitgaten van het Brouwers- havensche Gat aldus zijn geplaatst en geconsolideerd, worden de schuiven van de hele caissonreeks on geveer tegelijkertijd tijdens de laagwaterkentering neergelaten, waarmede de afsluiting een feit is. Constructief is de langsligger, bestaande uit ballastbak, bodembak en stalen diagonalen in dwarsdoorsnede verstijfd door spanten. Deze hebben openingen van zo groot mogelijke afmetingen om ook bij scheve aanstroming zo weinig mogelijk weerstand en wervelstraten te veroorzaken. De onderbak bestaat uit een vijftal doorgaande ribben van twee meter hoogte, waartussen de vloervelden zodanig worden gestort dat de bodem enigszins gewelfd is. Op grond van wat in het Veersche Gat is geconstateerd ten aanzien van de spanningen en vervormingen van de stenen drempel is verondersteld dat ribben niet op de steen zullen blijven staan, maar gemakkelijker in de drempel dringen dan platen, met het gevolg dat de caisson voornamelijk op die plaatsen zal gaan dragen waar de onderkant van de vloerplaten op één hoogte ligt met de onderkant van de ribben. Uit de berekeningen van T.N.O. is 199

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1965 | | pagina 35