ore zijde ballast worden geplaatst om de caissons in drijvende toestand vlak te stellen, e ballast werd onder in de bodembak aangebracht, omdat plaatsing boven in de son de stabiliteit in dwarsrichting ongunstig zou hebben beïnvloed. Het gevolg was ter dat tijdens het zinken een geringe slagzij optrad vanwege de antimetrie der te jn ruimen. Ze werd nog versterkt doordat de buitencompartimenten aan de laagste e grotendeels door overstort werden gevuld. Er bestond evenwel geen enkel gevaar kenteren, en ook herstelde de horizontale stand zich min of meer voordat de caisson bodem raakte, zodat slechts een geringe afwijking van de aslijn der caissonreeks ont- nd. Toch moet ernaar gestreefd worden, de caisson ook tijdens het zinken horizontaal '^ouden. De plaatsing is dan nauwkeuriger, men heeft de caisson beter in zijn macht, leine afwijkingen worden door het langs elkaar glijden van de ribben op de kóp- den geredresseerd. Men kan dit bereiken door de caisson voorzover hij onder water .rdwijnt niet alleen wat betreft de gewichtsverdeling, maar ook naar de vorm symmetrisch maken ten opzichte van de langs- en dwarsscheepse assen. Dit wordt van meer belang rmate de zinkweg groter is, dus bij diepgelegen drempels. caissons voor het Veersche Gat werden wel tralieliggercaissons genoemd, omdat de :en verbanden in de langswanden waren uitgevoerd als een traliewerk. De gedachte 9 aan de constructie ten grondslag lag was dat de langswanden die uiteraard open 'eten zijn voor de doorstroming - zouden moeten bestaan uit een zware wapening nder beton. Door de tralieligger voor elke langswand in tweeën te splitsen ontstonden /vendien aan weerszijden kooien, waarvan die aan de zijde van de schuif zou kunnen <rden gevuld met stortmaterialen in het geval dat een schuif bij de sluiting zou weigeren. de uitwerking en de uitvoering bleek de constructie van de tralieliggers tamelijk stbaar. Ook was de weerstand in de stroom vrij hoog. anneer de caisson op ongunstige wijze op de ruw gevormde drempel steunde traden er ote krachten in de langswanden op. Ongunstig wil in dit verband zeggen: alleen aan einden of in het midden. Zo'n belastingstoestand kan zeer wel optreden. Het verdient ïarom de voorkeur in plaats van traliewerk enkele forse diagonalen te kiezen, die tevens et een grotere veiligheid tegen knik kunnen worden uitgevoerd. Een tweede sluitings- ogelijkheid bij weigering van een schuif moet dan langs andere weg worden gevonden, mslotte zijn tijdens het gebruik nog enkele kleine bezwaren aan het licht gekomen die een volgend ontwerp moeten zijn opgeheven. Het losmaken van de houten drijfschotten 193

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1965 | | pagina 31