4 Gcu we uit van de ongunstige veronderstelling dat de hoogst mogelijke waterstand en de ootst denkbare golfaanval gelijktijdig optreden, dan is het niet nodig om ook nog eei /aakhoogte in te voeren, en komen we tot een dijkkruinhoogte van 3,50 1,84 5,34 of fgerond N.A.P. 5,40 m. Voor de toestand na 1969 geeft een dergelijke berekening eei reiste kruinhoogte van N.A.P. 5 m, nu echter gebaseerd op een overschrijdings- fre ntie van eens per 10 000 jaar. Op e constructie van de dijk zijn de mogelijkheden van uitvoering van onmiddellijke inv d geweest. De zate is gelegen op een gemiddelde hoogte van N.A.P. 0,50 m, dus tus H.W. en L.W. ter plaatse. Aangezien de bodem zeer slibrijk is, is het terrein niet to< nkelijk voor rijdend materieel, terwijl varend materieel niet voldoende waterdiepte vin Vrijwel de enige mogelijkheid om onder deze omstandigheden met het werk boven wo te komen bestaat uit het spuiten van een zandplaat tot op enige hoogte boven hot /ater, in dit geval tot N.A.P. 2 m. De zijwaartse belopen van deze zandplaat zullen eer, :atuurlijk profiel vormen, in dit geval waarschijnlijk onder een helling van 1 30 a 1 Op deze zandplaat, die men op het werk 'pannekoek' noemt, kan het profiel dan ver op de gebruikelijke wijze worden opgebouwd, namelijk door middel van het op- pe i van zand tussen twee perskaden. De ste fase van het werk bestond uit het aanbrengen van het benodigde zand in een br. en zwaar profiel, zodat het enige tijd onbeschermd zou kunnen blijven liggen. Het za werd aangevoerd uit de ontgraving binnen de bouwput voor de uitwateringssluizen in Haringvliet. Aan dit werk werd begonnen in het voorjaar van 1964. De /eede fase bestond uit hei profileren van dit zandlichaam en het erop aanbrengen var en bekleding. Vo: at een keus werd gemaakt ten aanzien van de soort dijkbekleding van het buiten- be, ,-p werd een vergelijkende prijsberekening opgezet. De conclusie was dat een be- kle ig van asfaltbeton voordeliger uitkwam dan toepassing van natuursteen- of beton- glc ngen. Voor het bovenste gedeelte van het buitenbeloop zou een asfaltbekleding on /eer 10% duurder zijn dan een kleibekleding met grasmat. Onder meer in verband me mogelijke schade aan een nieuw grasbeloop is voor het hele buitenbeloop asfalt ge zen. Oc op de kruin wordt een asfaltbekleding gemaakt, teneinde zowel ten behoeve van he derhoud als in geval van calamiteit transport per vrachtauto mogelijk te maken. 207

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1965 | | pagina 45