Volgorde der werken bij de bouw van de afsluitdijk uit te voeren. Daarnaast heeft hij uit de omgeving losse werkkrachten aangetrokken en opgeleid. Het is niet alleen gewenst dat de Lauwerszeewerken regelmatig voort ang vinden, maar ook dat elk van de bedrijven voortdurend een taak heeft en da het materieel een maximaal rendement oplevert. Belangrijk voor het waterbouwkundig bedrijf is vooral dat de vaste kern van het personeel, die met de werkomstandigheden in dit gebied vertrouwd is geraakt, steeds in stand lijft. Een regelmatige uitvoering der werken heeft voorts uit budgetair oogpunt het voordee dat jaarlijks ongeveer gelijke bedragen worden verbruikt, hetgeen de financiële planning ver gemakkelijkt. Tot dusver uitgevoerde werken Na de aanleg van de werkhoven in het Bootsgat in Oostmahorn in 1961 werd in 962 begonnen met de eigenlijke werken aan de afsluitdijk door de bouw van het werkei nd. Dit werkeiland vormde met zijn havens en opslagterreinen, de bouwputten voor de kunst werken en de concentratie van stafleden en aannemers en directie de basis voo; de verdere werken. In de winterseizoenen van 1963 op 1964 en van 1964 op 1965 werd aan de oostzijde van het werkeiland een bouwput voor de doorlaatcaissons voor de sluiting an- gelegd. Door die voorziening werd het mogelijk alle betonwerken zodanig in een werk schema in te passen dat met behoud van de eis der continuïteit de uitwateringssluizen de schutsluis en de caissons tijdig voor het sluiten van de dijk gereed zouden komen. In het najaar van 1963 werd begonnen met de bouw van de uitwateringssluizen en in de zomer van 1965 met de schutsluis. Deze kunstwerken zullen in 1968 gereedkomen, zodat zij na de sluiting in 1969 meteen in dienst kunnen worden gesteld. Met de bouw var de doorlaatcaissons, waarvoor 3 jaar nodig wordt geacht, zal in het voorjaar van 1966 worden begonnen. De dijkwerken werden intussen in 1963 voortgezet met de bouw van een 1500 m i mg dijkvak aan de oostzijde van het werkeiland. In 1963 werd, tegelijk met dat dijkvak, op 2,5 km uit de Groninger kust, nabij het Vierhuizer Gat een dijkvakje gemaakt met en lengte van 550 m. Dit dijkgedeelte werd ingericht als werkhoven. Het voor het definitieve profiel benodigde zand werd aangebracht en afgemaakt tot een vlak terrein op een hoogte van N.A.P. 3,50 m. Erlangs is een havenkom gebaggerd. De ligging van de losplaats werd bepaald door de geul van het Vierhuizer Gat, omdat die het meest oostel ke 210

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1965 | | pagina 48