Situatie van de zuidelijke voorhaven en de scheep vaartgeul. zijn, wat grote voordelen heeft vooral bij vloedstroom en voor verkeer naar de haven toe. Een oostelijke havendam hoeft dan niet te worden uitgebouwd, er kan worden vol staan met een eenvoudige havenrol aan de oostzijde van de havenmond. Het onderhouds- baggerwerk zal naar men verwacht veel geringer zijn. Bezwaarlijk is wel dat de haven geheel open ligt voor golven uit Z.W.-richtingen. Dit bezwaar kan echter worden ondervangen door de aanleg van een schermdam over de plaat. Die schermdam moet dan ongeveer 900 m lang zijn, en zo gelegd worden dat hij in de periode waarin het Volkerak nog niet is afgesloten praktisch geheel volgens de eb- en vloedstroomlijnen ligt. De dam vormt dan voor de stroom geen weerstandbiedend obstakel. Uit berekeningen blijkt, dat de golven nabij de havenmond en nabij de wacht- plaatsen in de haven door deze dam tot ongeveer de helft zullen worden gereduceerd. Heeft het nu zin, de geul die aanvankelijk langs de Brabantse oever loopt, na de afslui ting te verleggen? Daarmee zou een aanzienlijk bedrag gemoeid zijn, terwijl de geu! langs de Brabantse oever maar twee a drie jaar zou zijn gebruikt. Bovendien zou de westelijke geul ook na de afsluiting van het Volkerak, nu niet meer ten gevolge van de stroom, maar als gevolg van de windgolven waarschijnlijk in aanzienlijke mate onder hevig zijn aan verzanding. Daarom werd besloten de geul voorgoed langs de Brabantse wal te leggen. Onderzocht werd ook de mogelijkheid, de functie van de schermdam te laten overnemen door een zodanige verlenging van de westelijke havendam, dat voldoende afscherming zou worden verkregen tegen de golven. De hoeveelheid te baggeren specie voor het ma ken van de geul werd bij deze variant echter aanzienlijk groter; daarnaast zou een goede verdediging van de oever tegen haalgolven van passerende schepen nodig worden. Zc zouden de kosten van deze oplossing aanzienlijk hoger komen te liggen dan die van dt- uitvoering met een schermdam. De variant werd dan ook verworpen. Korte bespreking van enkele onderdelen Uit het grondmechanisch onderzoek bleek dat bij de gekozen taludhellingen de stabiliteit van het talud aan de havenzijde niet voldoende verzekerd was; er kwamen daar dermate .E M STAD ZUIDEL'JKE VOOR H AVE I SCHERMDAM SC HEEPVAART- GEUL 250

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1966 | | pagina 28