Situatie van de zuidelijke voorhaven en de scheep
vaartgeul.
zijn, wat grote voordelen heeft vooral bij vloedstroom en voor verkeer naar de haven
toe. Een oostelijke havendam hoeft dan niet te worden uitgebouwd, er kan worden vol
staan met een eenvoudige havenrol aan de oostzijde van de havenmond. Het onderhouds-
baggerwerk zal naar men verwacht veel geringer zijn.
Bezwaarlijk is wel dat de haven geheel open ligt voor golven uit Z.W.-richtingen. Dit
bezwaar kan echter worden ondervangen door de aanleg van een schermdam over de
plaat. Die schermdam moet dan ongeveer 900 m lang zijn, en zo gelegd worden dat hij
in de periode waarin het Volkerak nog niet is afgesloten praktisch geheel volgens de
eb- en vloedstroomlijnen ligt. De dam vormt dan voor de stroom geen weerstandbiedend
obstakel. Uit berekeningen blijkt, dat de golven nabij de havenmond en nabij de wacht-
plaatsen in de haven door deze dam tot ongeveer de helft zullen worden gereduceerd.
Heeft het nu zin, de geul die aanvankelijk langs de Brabantse oever loopt, na de afslui
ting te verleggen? Daarmee zou een aanzienlijk bedrag gemoeid zijn, terwijl de geu!
langs de Brabantse oever maar twee a drie jaar zou zijn gebruikt. Bovendien zou de
westelijke geul ook na de afsluiting van het Volkerak, nu niet meer ten gevolge van de
stroom, maar als gevolg van de windgolven waarschijnlijk in aanzienlijke mate onder
hevig zijn aan verzanding. Daarom werd besloten de geul voorgoed langs de Brabantse
wal te leggen.
Onderzocht werd ook de mogelijkheid, de functie van de schermdam te laten overnemen
door een zodanige verlenging van de westelijke havendam, dat voldoende afscherming
zou worden verkregen tegen de golven. De hoeveelheid te baggeren specie voor het ma
ken van de geul werd bij deze variant echter aanzienlijk groter; daarnaast zou een goede
verdediging van de oever tegen haalgolven van passerende schepen nodig worden. Zc
zouden de kosten van deze oplossing aanzienlijk hoger komen te liggen dan die van dt-
uitvoering met een schermdam. De variant werd dan ook verworpen.
Korte bespreking van enkele onderdelen
Uit het grondmechanisch onderzoek bleek dat bij de gekozen taludhellingen de stabiliteit
van het talud aan de havenzijde niet voldoende verzekerd was; er kwamen daar dermate
.E M STAD
ZUIDEL'JKE VOOR H AVE I
SCHERMDAM
SC HEEPVAART-
GEUL
250