De scheepvaartgeul dichter onder de Brabantse wal. Deze oplossing werd te duur. De scheepvaartgeul door de plaat. Deze oplossing had teveel nadelen. slappe lagen voor in de grond, en de te verwachten zettingen waren er zo groot, dat het beter leek ter plaatse van de westelijke havendam de slappe lagen tot een diepte van N.A.P. 8 m weg te baggeren en te vervangen door zand. Ook onder de havennol aan de oostzijde zal een grondverbetering worden uitgevoerd. Op de taluds worden filterglooiingen aangebracht, van ongeveer dezelfde opbouw als die zijn toegepast bij de noordelijke voorhaven (zie Driemaandelijks Bericht nr. 29, augustus 1964). De schermdam op de plaat krijgt een kruinhoogte van N.A.P. 3,50 m en een kruin breedte van 3 m. De taludhellingen zullen zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde 1:3 bedragen. De dam zal als volgt worden opgebouwd: eerst worden de grondstukken gezonken en gedeeltelijk afgestort. Daarna wordt de kern van de dam, bestaande uit mijnsteen, aangebracht. Vervolgens wordt de mijnsteen afgedekt met een 60 cm dikke laag grind 3-20 cm, waarop aan de zijde van de scheepvaartgeul 550 kg/m2 lichte stortsteen, aan de westzijde en op de kruin 750 kg/m2 zware stortsteen wordt aangebracht en gevlijd. Om de stabiliteit van de zware stortsteen op de kruin tegen overslaande golven te verzekeren zal de steen op de kruin met gietasfalt worden gepenetreerd. â– SCHEEPVAARTGEUL 252

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1966 | | pagina 30