De scheepvaartgeul dichter onder de Brabantse
wal. Deze oplossing werd te duur.
De scheepvaartgeul door de plaat. Deze oplossing
had teveel nadelen.
slappe lagen voor in de grond, en de te verwachten zettingen waren er zo groot, dat
het beter leek ter plaatse van de westelijke havendam de slappe lagen tot een diepte
van N.A.P. 8 m weg te baggeren en te vervangen door zand. Ook onder de havennol
aan de oostzijde zal een grondverbetering worden uitgevoerd.
Op de taluds worden filterglooiingen aangebracht, van ongeveer dezelfde opbouw als
die zijn toegepast bij de noordelijke voorhaven (zie Driemaandelijks Bericht nr. 29,
augustus 1964).
De schermdam op de plaat krijgt een kruinhoogte van N.A.P. 3,50 m en een kruin
breedte van 3 m. De taludhellingen zullen zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde
1:3 bedragen. De dam zal als volgt worden opgebouwd: eerst worden de grondstukken
gezonken en gedeeltelijk afgestort. Daarna wordt de kern van de dam, bestaande uit
mijnsteen, aangebracht. Vervolgens wordt de mijnsteen afgedekt met een 60 cm dikke
laag grind 3-20 cm, waarop aan de zijde van de scheepvaartgeul 550 kg/m2 lichte
stortsteen, aan de westzijde en op de kruin 750 kg/m2 zware stortsteen wordt aangebracht
en gevlijd. Om de stabiliteit van de zware stortsteen op de kruin tegen overslaande
golven te verzekeren zal de steen op de kruin met gietasfalt worden gepenetreerd.
â– SCHEEPVAARTGEUL
252