Situatie van de schutsluis bij Dokkumer Nieuwe Zijlen zowel in stromend water als tegen een verval kan worden gesloten en geopend, werd voor de Dokkumer Nieuwe Zijlen gekozen omdat uit de eisen voor het spuien volgt, dat de deuren bij verval moeten kunnen worden geopend, zelfs als de elektriciteitsvoorziening zou zijn gestoord, en voorts omdat een onbeperkte doorvaarthoogte nodig is. Eén stel waaierdeuren kan naar beide zijden keren. Indien de stalen waaierdeuren voor onder houd moeten worden verwijderd zou zonder verdere voorzieningen het schutten niet meer mogelijk zijn. Daarom is in de kolkmuur nabij het binnenhoofd een stel puntdeuren toe gevoegd, kerend naar de zijde van Frieslands boezem. Het schutten behoeft daardoor niet te worden stilgezet, omdat het peil in de Lauwerszee vrijwel altijd lager is dan dat van de Friese boezem. Ten behoeve van de bouw van de sluis te Dokkumer Nieuwe Zijlen wordt de zee dijk daar tijdelijk naar buiten omgelegd, om een bouwput te kunnen uitgraven ter plaatse van de bestaande Statendijk. Het buitenhoofd van de sluis kan dan in de be staande dijk worden gebouwd, zodat de verkeersweg over de dijk een recht tracé krijgt. Aan de zijde van de Friese boezem is een eenvoudige kade voldoende om de bouwput te beschermen. Deze sluis zal voor een deel rechtstreeks rusten op een in de ondergrond aanwezige zandlaag, terwijl ter plaatse van een oude geul een grondverbetering zal worden aangebracht. In de nieuwe toeleidingskanalen van het Dokkumer Grootdiep en het Dokkumer Diep naar deze sluis zullen houten geleidewerken voor de scheepvaart worden gebouwd. De bouwput van de schutsluis was ie klein om hem vooraf met een zandzuiger op diepte te brengen, zoals met de bouwput voor de uitwateringssluizen is gebeurd. Hij wordt nu in den droge uitgegraven, na de inwerkingstelling van een bronbemaling. Onder een gedeelte van deze sluis komt in de ondergrond potklei voor. Daarom wordt de sluis geheel op palen gefundeerd die tot dicht op de vaste grondlaag onder de potklei reiken. Zowel binnen als buiten de schutsluis in de afsluitdijk worden door middel van haven- dammen beschutte ligplaatsen voor wachtende vaartuigen gemaakt; houten geleide werken zullen voldoende gelegenheid bieden om de schepen vast te leggen. Ook voor de recreatievaart zijn er aanlegplaatsen ontworpen, waar zeiljachten en dergelijke beschermd tegen grotere schepen en vissersvaartuigen een veilige ligplaats kunnen vinden. 269

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1966 | | pagina 47