Situatie van de schutsluis bij Dokkumer Nieuwe
Zijlen
zowel in stromend water als tegen een verval kan worden gesloten en geopend, werd
voor de Dokkumer Nieuwe Zijlen gekozen omdat uit de eisen voor het spuien volgt, dat
de deuren bij verval moeten kunnen worden geopend, zelfs als de elektriciteitsvoorziening
zou zijn gestoord, en voorts omdat een onbeperkte doorvaarthoogte nodig is. Eén stel
waaierdeuren kan naar beide zijden keren. Indien de stalen waaierdeuren voor onder
houd moeten worden verwijderd zou zonder verdere voorzieningen het schutten niet meer
mogelijk zijn. Daarom is in de kolkmuur nabij het binnenhoofd een stel puntdeuren toe
gevoegd, kerend naar de zijde van Frieslands boezem.
Het schutten behoeft daardoor niet te worden stilgezet, omdat het peil in de Lauwerszee
vrijwel altijd lager is dan dat van de Friese boezem.
Ten behoeve van de bouw van de sluis te Dokkumer Nieuwe Zijlen wordt de zee
dijk daar tijdelijk naar buiten omgelegd, om een bouwput te kunnen uitgraven ter
plaatse van de bestaande Statendijk. Het buitenhoofd van de sluis kan dan in de be
staande dijk worden gebouwd, zodat de verkeersweg over de dijk een recht tracé krijgt.
Aan de zijde van de Friese boezem is een eenvoudige kade voldoende om de bouwput
te beschermen. Deze sluis zal voor een deel rechtstreeks rusten op een in de ondergrond
aanwezige zandlaag, terwijl ter plaatse van een oude geul een grondverbetering zal
worden aangebracht.
In de nieuwe toeleidingskanalen van het Dokkumer Grootdiep en het Dokkumer Diep
naar deze sluis zullen houten geleidewerken voor de scheepvaart worden gebouwd.
De bouwput van de schutsluis was ie klein om hem vooraf met een zandzuiger op diepte
te brengen, zoals met de bouwput voor de uitwateringssluizen is gebeurd. Hij wordt nu
in den droge uitgegraven, na de inwerkingstelling van een bronbemaling.
Onder een gedeelte van deze sluis komt in de ondergrond potklei voor. Daarom wordt
de sluis geheel op palen gefundeerd die tot dicht op de vaste grondlaag onder de
potklei reiken.
Zowel binnen als buiten de schutsluis in de afsluitdijk worden door middel van haven-
dammen beschutte ligplaatsen voor wachtende vaartuigen gemaakt; houten geleide
werken zullen voldoende gelegenheid bieden om de schepen vast te leggen. Ook voor
de recreatievaart zijn er aanlegplaatsen ontworpen, waar zeiljachten en dergelijke
beschermd tegen grotere schepen en vissersvaartuigen een veilige ligplaats kunnen
vinden.
269