gehangen. Bij het sluiten van de deuren
bleken de voorharren niet te sluiten. De
opening tussen twee deuren varieerde van
12 tot 19 mm. Met behulp van een duiker
is de opening onder water nauwkeurig op
gemeten. De bevestiging van de houten
voorharren is losgenomen, waarna de
voorharren zijn verwijderd. Hierna kon
een stalen strip ter dikte van de gemeten
opening worden geplaatst, en de voor
har opnieuw worden gemonteerd. Deze
ingreep veroorzaakte geen vertraging in
de voortgang van de andere werkzaam
heden aan de sluis.
Bij de daarna te plaatsen deuren is het
mogelijk gemaakt kleine maatverschillen
op eenvoudige wijze te corrigeren. Nog
vier deuren zullen begin januari worden
geplaatst, terwijl in een tijdelijke deuren
bergplaats twee reservedeuren zullen
worden opgeslagen. De definitieve deu
renbergplaats zal eerst kunnen worden
gebouwd wanneer de in gebruik zijnde
werkterreinen aan de waterzijde kunnen
worden ontruimd.
De grondaanvullingen voor het sluizen-
complex vorderen snel.
Het op diepte baggeren van dat gedeelte
van de voorhaven aan de Hollandsch-
Diepzijde dat het sluizencomplex met de
voorhaven verbindt, kwam gereed. Men
is begonnen met het wegbaggeren van
de korte ringdijk met aangrenzende ter
reinen aan de Volkerakzijde.
Op 6 december 1965 werd deze dijk
doorgebaggerd, zodat het buitenwater
ook van deze zijde met de sluizen in ver
binding werd gebracht.
De uitkomende goede specie wordt ver
werkt in de sluisaanvullingen; de niet
bruikbare specie wordt geborgen in een
gronddepot in de buitenpolder Maltha.
Op 2 november 1965 werd door de Com
binatie Schutsluizen Volkerak te Willem
stad een prijsaanbieding gedaan tot het
maken van een bouwput met bijbehoren
de bronbemaling ten westen van het
sluizencomplex ten behoeve van de
caissonbouw; er zou een bedrag van
f 1920 000,— mee gemoeid zijn. Reeds
is een aanvang gemaakt met de ont
gravingen; de bronbemaling zal naar
verwachting in februari 1966 geheel be
drijfsklaar zijn.
Geleidewerken en wachtplaatsen voor de
Volkeraksluizen
Voortgegaan werd met het heien van
betonpalen voor de ondersteuning van
de betonnen loopbruggen in de noorde
lijke voorhaven; stalen buispalen werden
geheid voor de wachtplaatsen en de
drijvende geleidewerken.
Het ter conservering staalstralen en in
drie lagen aanbrengen van Intertol R op
drijvende en vaste secties, buispalen en
schortbeslag werd voorgezet. De ver
vaardiging van hardhouten bescher
mingsschotten verloopt in een hoog
tempo.
Eind december 1965 werd met een bok
de eerste drijvende sectie van dertig
meter lengte gesteld. Bij de jaarwisse
ling lagen reeds 9 secties op hun plaats.
De werken hadden tot nu toe een goed
verloop.
Het eerste gedeelte van de zuidelijke
voorhaven van de Volkeraksluizen te
Willemstad
In het Driemaandelijks Bericht nr. 34
(november 1965) werd melding gemaakt
van de slechte kwaliteit van het zand,
afkomstig uit de zuidelijke voorhaven.
Dit zand is uitzonderlijk fijn, bevat veel
slib en ontwatert slecht; het verliesper
centage is ten gevolge van de fijnheid
en van het slibgehalte zeer hoog.
Gebleken is, dat hoe verder de ontgra
ving van de haven in zuidelijke richting
vorderde hoe slechter de kwaliteit van
het zand werd. In novermber 1965 werd
besloten de resterende hoeveelheid van
het in de haven aanwezige zand niet
274