gehangen. Bij het sluiten van de deuren bleken de voorharren niet te sluiten. De opening tussen twee deuren varieerde van 12 tot 19 mm. Met behulp van een duiker is de opening onder water nauwkeurig op gemeten. De bevestiging van de houten voorharren is losgenomen, waarna de voorharren zijn verwijderd. Hierna kon een stalen strip ter dikte van de gemeten opening worden geplaatst, en de voor har opnieuw worden gemonteerd. Deze ingreep veroorzaakte geen vertraging in de voortgang van de andere werkzaam heden aan de sluis. Bij de daarna te plaatsen deuren is het mogelijk gemaakt kleine maatverschillen op eenvoudige wijze te corrigeren. Nog vier deuren zullen begin januari worden geplaatst, terwijl in een tijdelijke deuren bergplaats twee reservedeuren zullen worden opgeslagen. De definitieve deu renbergplaats zal eerst kunnen worden gebouwd wanneer de in gebruik zijnde werkterreinen aan de waterzijde kunnen worden ontruimd. De grondaanvullingen voor het sluizen- complex vorderen snel. Het op diepte baggeren van dat gedeelte van de voorhaven aan de Hollandsch- Diepzijde dat het sluizencomplex met de voorhaven verbindt, kwam gereed. Men is begonnen met het wegbaggeren van de korte ringdijk met aangrenzende ter reinen aan de Volkerakzijde. Op 6 december 1965 werd deze dijk doorgebaggerd, zodat het buitenwater ook van deze zijde met de sluizen in ver binding werd gebracht. De uitkomende goede specie wordt ver werkt in de sluisaanvullingen; de niet bruikbare specie wordt geborgen in een gronddepot in de buitenpolder Maltha. Op 2 november 1965 werd door de Com binatie Schutsluizen Volkerak te Willem stad een prijsaanbieding gedaan tot het maken van een bouwput met bijbehoren de bronbemaling ten westen van het sluizencomplex ten behoeve van de caissonbouw; er zou een bedrag van f 1920 000,— mee gemoeid zijn. Reeds is een aanvang gemaakt met de ont gravingen; de bronbemaling zal naar verwachting in februari 1966 geheel be drijfsklaar zijn. Geleidewerken en wachtplaatsen voor de Volkeraksluizen Voortgegaan werd met het heien van betonpalen voor de ondersteuning van de betonnen loopbruggen in de noorde lijke voorhaven; stalen buispalen werden geheid voor de wachtplaatsen en de drijvende geleidewerken. Het ter conservering staalstralen en in drie lagen aanbrengen van Intertol R op drijvende en vaste secties, buispalen en schortbeslag werd voorgezet. De ver vaardiging van hardhouten bescher mingsschotten verloopt in een hoog tempo. Eind december 1965 werd met een bok de eerste drijvende sectie van dertig meter lengte gesteld. Bij de jaarwisse ling lagen reeds 9 secties op hun plaats. De werken hadden tot nu toe een goed verloop. Het eerste gedeelte van de zuidelijke voorhaven van de Volkeraksluizen te Willemstad In het Driemaandelijks Bericht nr. 34 (november 1965) werd melding gemaakt van de slechte kwaliteit van het zand, afkomstig uit de zuidelijke voorhaven. Dit zand is uitzonderlijk fijn, bevat veel slib en ontwatert slecht; het verliesper centage is ten gevolge van de fijnheid en van het slibgehalte zeer hoog. Gebleken is, dat hoe verder de ontgra ving van de haven in zuidelijke richting vorderde hoe slechter de kwaliteit van het zand werd. In novermber 1965 werd besloten de resterende hoeveelheid van het in de haven aanwezige zand niet 274

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1966 | | pagina 52