De schuif glijdt met zijn 'autoband' over het verwarmingselement Zoals in het bovengenoemde artikel reeds is vermeld, zullen de schuiven los van de pijlers worden gehouden door een op het beton aangebracht stalen contactvlak, dat 's winters verwarmd kan worden. Uit bijgaande tekening blijkt de constructie: op beide zijkanten van de betonnen pijlers wordt eerst een vlakke stalen grondplaat bevestigd. Hiermede kunnen tegelijk eventuele oneffenheden in de betonvlakken worden weg gewerkt. Dergelijke ongelijkmatigheden vormden geen bezwaar bij de oorspronkelijke opzet met alleen een opblaasbare 'autoband', die voor een afdoende dichting tegen het zout moet zorgdragen. Nu echter ook een stalen verwarmingselement moet worden aan gebracht, is een volkomen vlakke ondergrond vereist. Het verwarmingselement zal bestaan uit een doosvormige, in vakken verdeelde constructie, die geheel met olie is gevuld. In elk vakje van de doos hangt een elektrische verwarmingsdraad; de gezamenlijke warmte- afgifte is ruim voldoende om het maximaal vereiste vermogen van 500 Watt/m2 over het gedeelte van de pijler van N.A.P. 2 m tot N.A.P. 2 m te bereiken. Vanzelfsprekend kan het gewenste vermogen in een aantal trappen worden ingeschakeld. Bij het latere onderhoud tenslotte kan elke draad op eenvoudige wijze aan de bovenkant van de pijler uit de doosconstructie worden getrokken. 317

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1966 | | pagina 39