vooral als men grind of hoogovenslakken met dit produkt penetreert; er ontstaat dan een taaie massa met een hoog soortelijk gewicht. De experimentele toepassing van enkele nieuwe materialen bij het geleidelijk sluiten van een gedeelte van de Grevelingen heeft niet, zoals werd verwacht, geleid tot een helder inzicht in de kwaliteiten ervan. Tijd en rust ontbraken dikwijls voor het uitvoeren van nauwkeurige manoeuvres met de stortnetten of de bakken, zodat geen ideale proefuit- komsten werden verkregen. In de sluis naast de stuw bij Lith in de rivier de Maas is thans evenwel een stroomgoof gemaakt waarin de nieuwe materialen in een rustiger sfeer op ware grootte kunnen worden beproefd. Aangezien deze sluis een verval keert van vier meter kunnen de proeven bij grote stroomsnelheden worden gedaan. In deze sluis kunnen omstandigheden worden ingesteld die grote overeenkomst vertonen met die welke optreden in de kritieke fase van een geleidelijke sluiting. De proevenserie kan, in verband met de scheep vaart door de sluis, alleen 's nachts worden afgewerkt, wat de voortgang van het werk enigszins vertraagt; de proeven zijn dan ook nog niet voltooid. De verwachting dat de nieuwe materialen bruikbaar zullen kunnen worden gemaakt bij de sluiting van grote zeearmen is er echter reeds door versterkt. Behalve het soortelijk gewicht van het gebruikte materiaal draagt ook de grootte van de ervan vervaardigde stortstukken in belangrijke mate bij tot de stroombestendigheid ervan. Een grote stroombestendigheid kan dus worden verwacht bij gebruik van zand - met een hoog s.g. - in grote verpakkingen. Het gebruik van de kabelbaan in zijn huidige vorm laat het storten van zandpakketten toe tot 2,5 ton. Het zal waarschijnlijk niet gelukken een stortstuk van dat gewicht te vervaardigen dat bestand is tegen stroomsnelheden van meer dan 4 m/sec. Voor de grote sluitgaten dienen evenwel bepaald zwaardere eisen te worden gesteld. Zoekend naar een mogelijkheid om grotere eenheden te storten is men opnieuw op de gedachte gekomen van een 'dambouwschip' voor de fabricage en verwerking van verpakt zand. Er was al eerder over de mogelijkheden van zo'n schip gediscussieerd, maar tot nog toe hadden de argumenten die ervoor pleitten niet opgewogen tegen de aangevoerde bezwaren. Voor het oplossen van de boven beschreven problemen echter biedt het idee van een dambouwschip enige evidente voordelen. Men moet erop rekenen dat zandzakken die vanaf een kabelbaan worden gestort gemiddeld 10 m vallen voor zij het wateroppervlak raken. Vanaf een schip echter is de valhoogte veel geringer, zodat met weefsel van dezelfde sterkte veel meer zand kan worden omhuld. De verpakking van eenheden van 25 ton kost per m3 slechts een vierde van die van 2,5 tonseenheden. Een tweede voordeel is dat een beteugelingsdam die met een dambouwschip wordt aan gelegd, vanaf de voet in gelijkmatige horizontale lagen kan worden opgebouwd. Het dambouwschip bouwt de teen van de dam meteen op de gewenste breedte, terwijl bij storting vanaf een kabelbaan, ook al worden verschillende kabels naast elkaar aan gebracht, een regelmatige opbouw minder goed te verwezenlijken is. De kruinbreedte van een door een dambouwschip gelegde dam zal in het algemeen groter zijn dan met een kabelbaan kan worden bereikt, hetgeen de stroombestendigheid der materialen ten goede komt en tevens de periode waarin kritieke stroomsnelheden optreden beperkt. Gebruikt men zand als stortmateriaal, dan is tussenopslag op de wal overbodig, daar in de omgeving gewonnen zand onmiddelijk op het dambouwschip kan worden verwerkt. Er zullen dientengevolge minder havenvoorzieningen en opslagterreinen nodig zijn. Plaatst men verscheidene stortbanen naast elkaar op één schip, dan kan een zeer grote werk- capaciteit worden gehaald. 319

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1966 | | pagina 41