1. Plaatselijke slijtage van een draad uit de bui-
tenlaag van de kabel. Links een dwarsdoorsnede
van de oorspronkelijke draad, rechts van de ge
sleten draad
3. Detail van de breuk in een proefstuk van de
tweede kabel
2. Trekproef op de volledige kabel. Foto genomen
onmiddellijk na de breuk
de kabelbaan in het Haringvliet vanuit dit oogpunt de voorkeur boven toepassing in het
Volkerak.
Een tweede belangrijk argument voor toepassing van de kabelbaan in het Haringvliet
is van uitvoeringstechnische aard. De tijd die bij een geleidelijke sluiting nodig is voor
het gereedmaken van het sluitgat en in het bijzonder van de drempel, is aanzienlijk
korter dan bij een caissonsluiting. De tijdschema's der werkzaamheden die nog moeten
worden verricht voor men tot sluiting kan overgaan, geven aan dat in het Haringvliet
naar verhouding minder tijd beschikbaar zal zijn voor het opbouwen van een sluitgat
drempel. Ook om deze reden leek het raadzaam de kabelbaan in het Haringvliet toe te
passen.
Demontage van de kabelbaan
Nadat voorbereidende maatregelen waren getroffen is de spanning van de kabels boven
de Grevelingendam afgelaten, waarbij men de werkzaamheden in tegenovergestelde
volgorde deed verlopen als bij het op spanning brengen in 1964 (Driemaandelijks Bericht
nr. 29, augustus 1964). Van elke kabel werd de trekkracht eerst teruggebracht van 300
tot 200 ton. Daartoe werd het contragewicht in zo hoog mogelijke stand gebracht door
er een hoeveelheid ballast uit te verwijderen. Tussen de inmiddels aan de noordzijde
aangebrachte kabelklem en het vaste verankeringsblok werd wederom een zware takel
aangebracht, en een lier opgesteld met behulp waarvan de kabel werd gevierd.
Toen de spanning was verlaagd tot 200 ton werd een etmaal gewacht om de kabels
gelegenheid te geven zich ook inwendig te ontspannen. Toen 80 ton spanning was
bereikt werd voor hetzelfde doel wederom 24 uur gewacht. Tenslotte werden de kabels
op provisorische ondersteuningen neergelaten, aan de zuidzijde afgesneden en onder
een permanente spanning van vijf ton op de haspel gewonden waarop zij indertijd
ook waren aangevoerd. Van de staalcontructies is de zuidelijke pyloon reeds gedemon
teerd omdat deze de wegaanleg over de Grevelingendam ter plaatse hindert. De rest
van de staalcontructies zal spoedig volgen. De onderdelen zullen worden ontroest om
vervolgens nabij Hellevoetsluis opnieuw te worden gemonteerd.
De railbaan aan de zuidzijde blijft voorlopig intact, zodat de gereviseerde gondels erop
kunnen proefrijden.
294