Het bouwdok voor de doorlaatcaissons ten behoeve van de Volkerakafsluiting Het Volkerak zal worden afgesloten door middel van doorlaatcaissons. In totaal zullen twaalf caissons in het sluitgat geplaatst worden. De lengte, breedte en hoogte van deze caissons zijn respectievelijk 45 m, 15 m en 13 m. In drijvende toestand is de diepgang 4,6 m. Voor de bouw van de doorlaatcaissons - in totaal dertien, waarvan één reserve - is een bouwdok nodig. De oppervlakte van dit dok wordt bepaald door het aantal en de afmetingen van de te bouwen caissons en de ruimte die beschikbaar moet zijn voor het tijdens de bouw te gebruiken hulpmaterieel. Bij het uitvaren van de caissons naar het sluitgat moet er bovendien voldoende ruimte voor de sleepboten zijn. De diepte van het dok wordt bepaald door de diepgang van een drijvend caisson. Daarbij wordt er van uitgegaan dat de caissons tijdens de H.W.-periode uit het dok gesleept zullen worden. De caissons zullen gebouwd worden op een filterbed van grof grind ter dikte van 50 cm, zodat bij een diepte van het dok van N.A.P. 6 m de onderkant van de caissons op N.A.P. 5,50 m ligt. Bij een waterstand van ca. N.A.P. zullen de caissons loskomen en opdrijven. Voor het uitvaren tijdens de H.W.-periode is dan voldoende tijd beschikbaar waarin de ruimte tussen de bodem en de onderkant van het drijvend caisson groot genoeg is. Voor de plaats van het bouwdok werden verschillende mogelijkheden onderzocht; de aanlegkosten van de verschillende oplossingen werden onderling vergeleken. Over wogen zijn: gecombineerde bouw van de caissons voor de afsluiting van het Brouwershavensche Gat en het Volkerak in één dok; een dok alleen bestemd voor de Volkerakcaissons bij de zuidelijke toerit van de brug nabij Numansdorp; en een dok alleen bestemd voor de Volkerakcaissons ter plaatse van het terrein waar in de toekomst eventueel een derde schutsluis zal worden gebouwd. Bij nader onderzoek van de eerste mogelijkheid bleek, dat het kostenverschil tussen een gecombineerde en een afzonderlijke bouw zeer gering zou zijn. Bovendien werden de voordelen van een gecombineerde bouw overtroffen door de nadelen. Om te kunnen kiezen tussen de beide andere mogelijkheden werd een grondmechanisch onderzoek ingesteld en aan het Rijksinstituut voor Drinkwatervoorziening advies gevraagd omtrent het te verwachten waterbezwaar en de in verband daarmee benodigde capaci teit van de bemaling. 299

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1966 | | pagina 21