Het bouwdok voor de doorlaatcaissons ten behoeve van de Volkerakafsluiting
Het Volkerak zal worden afgesloten door middel van doorlaatcaissons. In totaal zullen
twaalf caissons in het sluitgat geplaatst worden. De lengte, breedte en hoogte van deze
caissons zijn respectievelijk 45 m, 15 m en 13 m. In drijvende toestand is de diepgang 4,6 m.
Voor de bouw van de doorlaatcaissons - in totaal dertien, waarvan één reserve - is een
bouwdok nodig. De oppervlakte van dit dok wordt bepaald door het aantal en de
afmetingen van de te bouwen caissons en de ruimte die beschikbaar moet zijn voor het
tijdens de bouw te gebruiken hulpmaterieel. Bij het uitvaren van de caissons naar het
sluitgat moet er bovendien voldoende ruimte voor de sleepboten zijn.
De diepte van het dok wordt bepaald door de diepgang van een drijvend caisson.
Daarbij wordt er van uitgegaan dat de caissons tijdens de H.W.-periode uit het dok
gesleept zullen worden.
De caissons zullen gebouwd worden op een filterbed van grof grind ter dikte van 50 cm,
zodat bij een diepte van het dok van N.A.P. 6 m de onderkant van de caissons op
N.A.P. 5,50 m ligt. Bij een waterstand van ca. N.A.P. zullen de caissons loskomen en
opdrijven. Voor het uitvaren tijdens de H.W.-periode is dan voldoende tijd beschikbaar
waarin de ruimte tussen de bodem en de onderkant van het drijvend caisson groot
genoeg is.
Voor de plaats van het bouwdok werden verschillende mogelijkheden onderzocht; de
aanlegkosten van de verschillende oplossingen werden onderling vergeleken. Over
wogen zijn:
gecombineerde bouw van de caissons voor de afsluiting van het Brouwershavensche Gat
en het Volkerak in één dok;
een dok alleen bestemd voor de Volkerakcaissons bij de zuidelijke toerit van de brug
nabij Numansdorp; en
een dok alleen bestemd voor de Volkerakcaissons ter plaatse van het terrein waar in de
toekomst eventueel een derde schutsluis zal worden gebouwd.
Bij nader onderzoek van de eerste mogelijkheid bleek, dat het kostenverschil tussen een
gecombineerde en een afzonderlijke bouw zeer gering zou zijn. Bovendien werden de
voordelen van een gecombineerde bouw overtroffen door de nadelen.
Om te kunnen kiezen tussen de beide andere mogelijkheden werd een grondmechanisch
onderzoek ingesteld en aan het Rijksinstituut voor Drinkwatervoorziening advies gevraagd
omtrent het te verwachten waterbezwaar en de in verband daarmee benodigde capaci
teit van de bemaling.
299