De schuif glijdt met zijn 'autoband' over het verwarmingselement
Zoals in het bovengenoemde artikel reeds is vermeld, zullen de schuiven los van de
pijlers worden gehouden door een op het beton aangebracht stalen contactvlak, dat
's winters verwarmd kan worden. Uit bijgaande tekening blijkt de constructie: op beide
zijkanten van de betonnen pijlers wordt eerst een vlakke stalen grondplaat bevestigd.
Hiermede kunnen tegelijk eventuele oneffenheden in de betonvlakken worden weg
gewerkt. Dergelijke ongelijkmatigheden vormden geen bezwaar bij de oorspronkelijke
opzet met alleen een opblaasbare 'autoband', die voor een afdoende dichting tegen het
zout moet zorgdragen. Nu echter ook een stalen verwarmingselement moet worden aan
gebracht, is een volkomen vlakke ondergrond vereist. Het verwarmingselement zal bestaan
uit een doosvormige, in vakken verdeelde constructie, die geheel met olie is gevuld. In
elk vakje van de doos hangt een elektrische verwarmingsdraad; de gezamenlijke warmte-
afgifte is ruim voldoende om het maximaal vereiste vermogen van 500 Watt/m2 over het
gedeelte van de pijler van N.A.P. 2 m tot N.A.P. 2 m te bereiken. Vanzelfsprekend
kan het gewenste vermogen in een aantal trappen worden ingeschakeld.
Bij het latere onderhoud tenslotte kan elke draad op eenvoudige wijze aan de bovenkant
van de pijler uit de doosconstructie worden getrokken.
317