Het plateau en de werkweg op het strand van Voorne Zoals reeds eerder werd vermeld zal de noordelijke geul in het Haringvliet worden af gesloten met behulp van een kabelbaan. De drie daartoe benodigde steunpunten voor de pylonen, beschreven in het Driemaandelijks Bericht nr. 36 (mei 1966), zijn inmiddels geplaatst. Voor de opstelling van de vaste railbaanconstructies waarop de kabelbaan aansluit is aan de zuidzijde van het Rak van Scheelhoek de ruimte tussen de ringdijk van de bouwput en het landhoofd van de uitwateringssluizen beschikbaar. Aan de noordzijde moet hiervoor een plateau worden aangelegd op het strand van Voorne. Afgezien van de vaste railbaanconstructie van de hoofdbaan moet het plateau ruimte bieden voor twee dwars op de hoofdbaan geprojecteerde rangeersporen en voor het opslaan ven grote hoeveelheden materiaal waaruit de sluitdam zal worden opgebouwd. Om de benodigde materialen te kunnen aanvoeren zal tussen het plateau en de werk hoven te Hellevoetsluis een verbindingsweg worden aangelegd. Omdat het plateau daar door, in tegenstelling tot het zuidelijk eind van de kabelbaan, uitstekend bereikbaar zal worden, leent het zich bij uitstek als basis van waaruit de werkzaamheden in het sluitgat kunnen worden geregeld. De keuze van het tracé van de verbindingsweg heeft enkele moeilijkheden opgeleverd. Tegen een tracé dat tussen het plateau en de hoek van de Quak langs de duinvoet zou lopen, werden bezwaren geuit van de zijde van de gemeente Hellevoetsluis, omdat men meende dat de weg ernstig nadeel zou opleveren voor de strandrecreatie. Het alter natief, een tracé door de duinen, kon niet geaccepteerd worden door de eigenaar van deze duinen, de Vereniging tot behoud van Natuurmonumenten in Nederland, in het bijzonder vanwege de schade die aan het natuurschoon zou worden toegebracht. De bestaande polderwegen zijn voor zware vrachtwagens ongeschikt, terwijl verbeteringen niet op korte termijn kunnen worden aangebracht. Deze wegen vervullen in de zomer maanden bovendien een belangrijke recreatieve functie. De Rijks Planologische Commissie heeft de voordelen en nadelen van beide tracés met elkaar vergeleken, en tenslotte voorkeur uitgesproken voor het tracé langs het strand. Tussen de hoek van de Quak en de werkhoven zal de weg over de buitengronden naar de dijk van de polder Nieuw-Helvoet lopen en vervolgens langs de buitenzijde van deze dijk naar de werkhoven. 359

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1966 | | pagina 25