de slechte weersomstandigheden in het
begin van 1966 is een kleine achterstand
opgetreden. Men hoopt echter het werk
op 8 juli voor de eerste maal op te
leveren.
Het eerste gedeelte van de zuidelijke
voorhaven van de Volkeraksluizen
Wederom is een belangrijke vertraging
ontstaan in de uitvoering van dit werk
als gevolg van de ongunstige arbeids
markt. Het is niet mogelijk gebleken tijdig
voldoende vakbekwame arbeiders aan te
trekken voor het aanbrengen van beton
blokken en voor het vlijwerk van lichte
steen.
Aan de aannemer is derhalve uitstel van
oplevering verleend tot uiterlijk 7 sep
tember 1966. Voor de nog uit te voeren
werkzaamheden - voornamelijk het af
maken van het onderwaterbeloop aan de
binnenzijde van de havendam en de be
kleding van de belopen - heeft de aan
nemer een redelijk werkplan ingediend.
Hierbij moet echter opnieuw rekening
worden gehouden met mogelijke vertra
ging wegens gebrek aan arbeiders.
De overige onderdelen van het werk zijn
gereedgekomen.
Het tweede gedeelte van de zuidelijke
voorhaven van de Volkeraksluizen
Met de uitvoering is op I april begonnen.
De baggermolen 'Nereus', met een em-
merinhoud van 450 I, is ingezet bij het
baggerwerk van de grondverbetering
voor de uitbreiding van de havendam.
Met de baggermolen 'Triton', emmerin-
houd 750 I, is medio april begonnen met
het baggeren van de nieuwe scheepvaart
geul in de richting van Dintelsas. De bag
germolen 'Port-Said', emmerinhoud 600 I,
is vanaf 1 juni ingezet bij het baggeren
van de toegang van de zuidelijke voor
haven en bij de grondverbetering van de
zuidoostelijke havennol. Tot op heden
zijn de verwachtingen ten aanzien van de
produktie van alle drie de molens aan
zienlijk overtroffen.
De specie wordt deels afgevoerd met
zelfvarende bakken en deels met getrok
ken bakken met een inhoud van 400 tot
500 m3. De specie wordt geklapt nabij de
Haringvlietbrug.
In april is tevens een aanvang gemaakt
met de bouw van de 900 m lange scherm-
dam langs de westzijde van de te bag
geren scheepvaartgeul. Het zinken op
stroom van zinkstukken van gemiddeld 60
X 20 m levert geen moeilijkheden op.
De Duitse mijnsteen voor de mijnsteen-
kern wordt in duwbakken aangevoerd;
de lossing geschiedt met een 12-tons
kraan. Tijdens de eb-perioden vallen
duwbakken en kraan aan de grond, doch
het losbedrijf gaat normaal door. Hierbij
worden zeer goede produkties bereikt,
zodat de mijnsteendam thans voor een
derde gedeelte gereed is.
De mijnsteenkern is reeds geprofileerd
met draglines en vervolgens bekleed met
grind. Tot H.W. zal de dam worden be
schermd door een kraag van stortsteen
80/200 kg, die later zal worden gevlijd.
Naar verwachting zal de schermdam, op
het steenvlijwerk na, in september zijn
voltooid.
In juni is reeds een aanvang gemaakt
met het maken van de oevervoorzie
ningen en de havennol aan de zuidzijde
van de haveningang.
D. De werken tot indijking van de
Lauwerszee
Door de bouw van het 800 m lange dijk
vak ten westen van het werkeiland en
de opbouw van de drempel in het Vaar
water naar Oostmahorn gaat het sluit
gat zich al duidelijk aftekenen. Over de
vormgeving van het sluitgat en de wijze
van uitvoering van de drempel wordt
elders in dit nummer uitvoeriger ge
schreven.
388