de slechte weersomstandigheden in het begin van 1966 is een kleine achterstand opgetreden. Men hoopt echter het werk op 8 juli voor de eerste maal op te leveren. Het eerste gedeelte van de zuidelijke voorhaven van de Volkeraksluizen Wederom is een belangrijke vertraging ontstaan in de uitvoering van dit werk als gevolg van de ongunstige arbeids markt. Het is niet mogelijk gebleken tijdig voldoende vakbekwame arbeiders aan te trekken voor het aanbrengen van beton blokken en voor het vlijwerk van lichte steen. Aan de aannemer is derhalve uitstel van oplevering verleend tot uiterlijk 7 sep tember 1966. Voor de nog uit te voeren werkzaamheden - voornamelijk het af maken van het onderwaterbeloop aan de binnenzijde van de havendam en de be kleding van de belopen - heeft de aan nemer een redelijk werkplan ingediend. Hierbij moet echter opnieuw rekening worden gehouden met mogelijke vertra ging wegens gebrek aan arbeiders. De overige onderdelen van het werk zijn gereedgekomen. Het tweede gedeelte van de zuidelijke voorhaven van de Volkeraksluizen Met de uitvoering is op I april begonnen. De baggermolen 'Nereus', met een em- merinhoud van 450 I, is ingezet bij het baggerwerk van de grondverbetering voor de uitbreiding van de havendam. Met de baggermolen 'Triton', emmerin- houd 750 I, is medio april begonnen met het baggeren van de nieuwe scheepvaart geul in de richting van Dintelsas. De bag germolen 'Port-Said', emmerinhoud 600 I, is vanaf 1 juni ingezet bij het baggeren van de toegang van de zuidelijke voor haven en bij de grondverbetering van de zuidoostelijke havennol. Tot op heden zijn de verwachtingen ten aanzien van de produktie van alle drie de molens aan zienlijk overtroffen. De specie wordt deels afgevoerd met zelfvarende bakken en deels met getrok ken bakken met een inhoud van 400 tot 500 m3. De specie wordt geklapt nabij de Haringvlietbrug. In april is tevens een aanvang gemaakt met de bouw van de 900 m lange scherm- dam langs de westzijde van de te bag geren scheepvaartgeul. Het zinken op stroom van zinkstukken van gemiddeld 60 X 20 m levert geen moeilijkheden op. De Duitse mijnsteen voor de mijnsteen- kern wordt in duwbakken aangevoerd; de lossing geschiedt met een 12-tons kraan. Tijdens de eb-perioden vallen duwbakken en kraan aan de grond, doch het losbedrijf gaat normaal door. Hierbij worden zeer goede produkties bereikt, zodat de mijnsteendam thans voor een derde gedeelte gereed is. De mijnsteenkern is reeds geprofileerd met draglines en vervolgens bekleed met grind. Tot H.W. zal de dam worden be schermd door een kraag van stortsteen 80/200 kg, die later zal worden gevlijd. Naar verwachting zal de schermdam, op het steenvlijwerk na, in september zijn voltooid. In juni is reeds een aanvang gemaakt met het maken van de oevervoorzie ningen en de havennol aan de zuidzijde van de haveningang. D. De werken tot indijking van de Lauwerszee Door de bouw van het 800 m lange dijk vak ten westen van het werkeiland en de opbouw van de drempel in het Vaar water naar Oostmahorn gaat het sluit gat zich al duidelijk aftekenen. Over de vormgeving van het sluitgat en de wijze van uitvoering van de drempel wordt elders in dit nummer uitvoeriger ge schreven. 388

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1966 | | pagina 54