13 HOEKSCHE WA. HARINGVLIET Situatie van de werkzaamheden. HOLLANOSCH DIEP Door de toepassing van speciale landhoofdcaissons, waardoor het mogelijk wordt de zij begrenzingen van het sluitgat onder talud af te werken, kan dit nadeel grotendeels wor den geëlimineerd. Bij de keuze van de methode van afsluiting moest ook nog rekening worden gehouden met de afsluiting van het Haringvliet. Omdat de afsluitingen van het Volkerak en van het Haringvliet snel op elkaar volgen, kon geen economisch voordeel worden behaald door in beide gevallen dezelfde kabel baan te gebruiken. Daar de kabelbaan van de Grevelingen in het Haringvliet zal worden toegepast, zou voor het Volkerak een nieuwe installatie nodig zijn geweest. Ook om deze reden paste een caissonsluiting beter in het tijdschema van de afsluiting dan een kabelbaansluiting. In Driemaandelijks Bericht nr. 36 (mei 1966) werd reeds een uiteenzetting gegeven om trent het bouwdok waarin de caissons zullen worden gebouwd. Het bouwdok is inmiddels gereedgekomen, zodat zeer binnenkort met de bouw van de doorlaatcaissons en de landhoofdcaissons kan worden begonnen. Het eerste werk voor de eigenlijke afsluiting van het Volkerak omvat de bouw van een damvak op de plaat van Maltha en het gereedmaken van de drempel in het diepe deel van het sluitgat, waarop de afsluitcaissons zullen worden geplaatst. Het damvak op de plaat van Maltha maakt deel uit van de ringdijk voor de bouwput van een inlaatsluis en een jachtsluis, die in een latere fase van de werkzaamheden ter plaatse zullen worden gebouwd. Het damvak en de drempel zullen in de jaren 1967 en 1968 worden aangelegd, waarna in het voorjaar van 1969 de sluiting kan plaatsvinden. Na de afsluiting volgen de opbouw en de voltooiing van het damlichaam, waarop een weg zal worden aangelegd. Deze weg, die deel uitmaakt van de toekomstige Zoomweg, zai vermoedelijk in 1970 voor het verkeer kunnen worden opengesteld. Ter plaatse van de ringdijk zal dan voorlopig nog moeten worden gereden over een tijdelijke wegver binding. De definitieve weg zal over de toekomstige inlaatsluis worden gevoerd. In verband met het streven naar een beperking van de overheidsuitgaven moest de bouw van de inlaatsluis voorlopig worden uitgesteld. 420

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1966 | | pagina 30