kan worden begonnen met het persen van zand tussen de mijnsteenkaden. Dit betekent dat de grondverbetering met zand is aangeklopt tot ongeveer N.A.P. - 2 m en de voor het afdekken van de belopen benodigde mijnsteen in de pers kaden is gelost. Aan de oostzijde van de haven ingang is het baggerwerk voor de grondverbe tering gereedgekomen, evenals het ge deelte van de glooiing dat een filterop- bouw heeft en in den droge moest wor den gemaakt. Voortgegaan werd met het uitbouwen van het grondmassief tot een hoeveelheid van ruim 200 000 m3, die nog aan de haven kan worden ontleend. De vorderingen van het baggerwerk voor de scheepvaartgeul zijn zodanig dat dit onderdeel vermoedelijk binnen de daarvoor gestelde termijn gereed zal zijn. De baggermolen 'Triton', die volgens het aanvankelijk plan reeds in oktober 1966 op het werk terug zou komen, wordt in het vroege voorjaar opnieuw voor baggerwerk ingezet. Tegenover deze goede voortgang van het baggerwerk staat helaas een ver traging, die is ontstaan in het zandpers- bedrijf voor de havendam en de ooste lijke havennol. Ondanks deze vertraging mag worden verwacht dat het werk toch nog vóór de gestelde datum kan worden opgeleverd. Wegen in de buitenpolder Maltha Aangezien de plaats waar de caissons voor de afsluiting zullen worden gemaakt is gelegen ten westen van het sluizen- complex, diende op korte termijn een verbindingsweg tot stand te worden ge bracht tussen de toeleidingsweg naar de sluizen en het werkterrein voor de cais- sonbouw. De verbindingsweg bestaat uit een 1010 m lang gedeelte met een ver hardingsbreedte van 7,33 m en verder uit een gedeelte op de afrit naar de toekomstige Zoomweg gelegen, ter lengte van 890 m en met een verhardings breedte van 5,08 m Ten dienste van het landbouwverkeer en het toekomstige lokale verkeer dienen voorts nog wegen te worden gemaakt ter gezamenlijke lengte van 820 m m.et een verhardings breedte van 3,20 m. De verhardingsconstructie van de verbin dingsweg bestaat uit een zand-cement- stabilisatie van de ondergrond ter dikte van 15 cm, waarop twee lagen grindzand- asfalt ter dikte van 6 cm worden ge spreid. De voorlopige toplaag bestaat uit een 3 cm dikke laag open asfalt beton. De constructie van de landbouw- wegen bestaat uit een fundering van silex van 20 cm waarop een penetratie- dek van slakkenzand en een slijtlaag worden aangebracht. De wegenbouwwerkzaamheden zijn aan gevangen m september 1966; half no vember was de fundering van zand cement met daarop twee lagen grindas- falt gereed en voor het verkeer naar het terrein van de inmiddels aangevangen caissonbouw opengesteld. Het nog te verrichten grondwerk en het aanbrengen van de asfalttoplagen zullen in dit voorjaar worden uitgevoerd. C. De werken ten noorden van Hoek van Holland Verhoging van de zeedijk tussen Delfzijl en Fiemel Het bestek voor de tweede fase van de binnenwaartse verlegging van de 450 m lange zeedijk voorlangs het optieterrein van de K.N.S. bij Delfzijl ligt gereed. Het werk zal in 1967 worden uitgevoerd. Het overge gedeelte van de dijkver zwaring tussen Delfzijl en Weiwerd is voltooid. Het 200 m lange dijkvak ten westen van de Schaaplaan voorlangs het A.K.U.-in dustrieterrein bij Heveskes is, voor wat betreft de eerste fase van het werk, ge reedgekomen. Ook de eerste aanzet van de verhoging van de zeedijk langs de noordrand van de Kwelder Oterdum over een lengte van 1500 m en tot een voor- 496

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1967 | | pagina 50