Het dok voor de bouw van doorlaatcaissons bij Nieuw Bommenede
In het vorige nummer van het Driemaandelijks Bericht werd de keuze gemotiveerd van
de afsluitmethoden voor de twee stroomgeulen in het Brouwershavensche Gat. Voor de
afsluiting van de 1000 m brede noordelijke stroomgeul de Kous is de keuze gevallen op
het gebruik van doorlaatcaissons; de twintig benodigde caissons zullen in de buurt van
het sluitgat in een bouwdok moeten worden gebouwd.
Uit een ingesteld vooronderzoek is gebleken dat het voordeel biedt deze caissons niet
alleen in serie te bouwen, doch ook in één enkel groot dok dat alle caissons kan be
vatten in plaats van in een kleiner dok waarin telkens slechts een deel van het benodigde
aantal kan worden vervaardigd.
De mogelijkheid werd onderzocht de bouw van de caissons voor het Brouwershavensche
Gat te combineren met de bouw van die voor de afsluiting van het Volkerak. Het kosten
voordeel daarvan bleek echter gering, zodat het niet opwoog tegen de nadelen. Het
koppelen van twee verschillende afsluitingswerken levert een aantal coördinatieproble
men op, terwijl vanuit een gezamenlijk bouwdok tussen Brouwershavensche Gat en Vol
kerak ook over een groter stuk open water met de caissons zou moeten worden gesleept.
De vaarafstand en de aard van de te volgen vaarroute zijn dus mede bepalend geweest
voor de keuze van de plaats van het te maken bouwdok.
Het bouwdok moest verder worden aangelegd op een ondergrond die door zijn samen
stelling geschikt is om er doorlaatcaissons van grote afmetingen op te bouwen; het
moest langs of zeer dichtbij diep vaarwater liggen, maar ook over land goed bereikbaar
zijn voor de aanvoer van materialen. Er is gezocht naar een terrein met zo weinig
mogelijk bebouwing in de onmiddellijke omgeving, dat groot genoeg was voor een
bouwdok waarin alle caissons in één keer op stapel konden worden gezet.
Rekening houdend met al deze eisen kwam men tot de slotsom dat het buitendijkse ge
bied langs de zeedijken van de polders Nieuw Bommenede en Nieuw Nataarpolder,
oostelijk van Brouwershaven op Schouwen en Duiveland, de meest aangewezen plaats
zou zijn voor het bouwdok. De grootte van het bouwdok wordt bepaald door het aantal
en de afmetingen van de erin te bouwen caissons. Daarnaast moet dan ook nog vol
doende ruimte zijn voor opslag van het bij de bouw te gebruiken materieel, zoals traver
sen en kranen, en later ruimte voor de sleepboten die de caissons uit het dok moeten
wegslepen. De diepte van de put dient zodanig te worden gekozen dat voldoende ruimte
aanwezig is tussen de bovenkant van de putvloer en de onderkant van de caissonbodems
om de caissons na voltooiing in drijvende toestand uit het dok weg te slepen.
478