Maquette van het asfaltschip Aangezien een filterconstructie aan de rand van een ontgronding verzakt en uit elkaar valt, blijft van de drie beschouwde typen als enige mogelijkheid ter beëindiging van de bodemverdediging het klassieke rijshouten zinkstuk over. Juist aan de rand van de ver dediging is een goed afgestorte overlapping der stukken van groot belang. Een zink stuk kan de ontgronding in het algemeen goed volgen. De randconstructie moet zo zwaar worden bestort, dat ze niet kan worden opgetild. Wordt de aanzethelling van een ont gronding zo steil dat de bestorting van het stuk rolt, dan gaat het klapperen en wordt het vernietigd. Bijzondere stroomsnelheden of turbulenties aan het einde van de ver dediging kunnen dit proces in gang zetten. Bij de grote sluitgaten moet een bodemverdediging in staat zijn drie tot vijf jaar achter een de zandbodem of een zandophoging onder water tegen uitschuring te beveiligen. Asfaltmastiek is onbeperkt houdbaar, en voldoet aan die eis dus ruim. Een goed ge construeerd filter is ook onbeperkt houdbaar. Van een rijshouten stuk echter kan de treksterkte in enkele jaren geheel te niet gaan doordat het bindmateriaal verrot, of doordat de paalworm het rijshout antast. Niet dat daarmee de bodembeschermende werking van het stuk verloren gaat, maar als het, bijvoorbeeld doordat het op de rand van een ontgronding komt te liggen, op trek belast wordt, kan het in die toestand ge makkelijk vernield worden. De tot dusver gebruikte bindingen vergaan onder water binnen een half jaar; toepassing van kunststoffen biedt hier uitkomst. De aantasting van het rijshout door de paalworm wordt wellicht gereduceerd door bestorting met een laag grind. Bij de sluitingen is men gebaat met een zo hoog mogelijk tempo van het aanbrengen van de bodemverdediging. Voor de beide grootste afdammingen van het Deltaplan zal in het werkseizoen in elk geval een gemiddelde weekproduktie van 10.000 m2 moeten kun nen worden gehaald. Wil men deze hoeveelheid rijshouten zinkstuk per week leggen, dan is daarvoor een zekere voorbereiding nodig: het vereist betrekkelijk grote opslagterreinen voor rijshout, zinkstenen en stortsteen, en er moet in minstens één der bij het werk aangelegde werkhavens een overslagbedrijf gevestigd worden. Een aantal geschoolde rijswerkers moet tijdig worden aangetrokken. Filterconstructies kunnen in het vereiste 516

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1967 | | pagina 14