Maquette van het asfaltschip
Aangezien een filterconstructie aan de rand van een ontgronding verzakt en uit elkaar
valt, blijft van de drie beschouwde typen als enige mogelijkheid ter beëindiging van de
bodemverdediging het klassieke rijshouten zinkstuk over. Juist aan de rand van de ver
dediging is een goed afgestorte overlapping der stukken van groot belang. Een zink
stuk kan de ontgronding in het algemeen goed volgen. De randconstructie moet zo zwaar
worden bestort, dat ze niet kan worden opgetild. Wordt de aanzethelling van een ont
gronding zo steil dat de bestorting van het stuk rolt, dan gaat het klapperen en wordt
het vernietigd. Bijzondere stroomsnelheden of turbulenties aan het einde van de ver
dediging kunnen dit proces in gang zetten.
Bij de grote sluitgaten moet een bodemverdediging in staat zijn drie tot vijf jaar achter
een de zandbodem of een zandophoging onder water tegen uitschuring te beveiligen.
Asfaltmastiek is onbeperkt houdbaar, en voldoet aan die eis dus ruim. Een goed ge
construeerd filter is ook onbeperkt houdbaar. Van een rijshouten stuk echter kan de
treksterkte in enkele jaren geheel te niet gaan doordat het bindmateriaal verrot, of
doordat de paalworm het rijshout antast. Niet dat daarmee de bodembeschermende
werking van het stuk verloren gaat, maar als het, bijvoorbeeld doordat het op de rand
van een ontgronding komt te liggen, op trek belast wordt, kan het in die toestand ge
makkelijk vernield worden. De tot dusver gebruikte bindingen vergaan onder water
binnen een half jaar; toepassing van kunststoffen biedt hier uitkomst. De aantasting
van het rijshout door de paalworm wordt wellicht gereduceerd door bestorting met een
laag grind.
Bij de sluitingen is men gebaat met een zo hoog mogelijk tempo van het aanbrengen
van de bodemverdediging. Voor de beide grootste afdammingen van het Deltaplan zal
in het werkseizoen in elk geval een gemiddelde weekproduktie van 10.000 m2 moeten kun
nen worden gehaald. Wil men deze hoeveelheid rijshouten zinkstuk per week leggen, dan
is daarvoor een zekere voorbereiding nodig: het vereist betrekkelijk grote opslagterreinen
voor rijshout, zinkstenen en stortsteen, en er moet in minstens één der bij het werk
aangelegde werkhavens een overslagbedrijf gevestigd worden. Een aantal geschoolde
rijswerkers moet tijdig worden aangetrokken. Filterconstructies kunnen in het vereiste
516