Onderzoek naar de verschillende methoden van bodembescherming
Het is vanaf de aanvang van het Deltaplan duidelijk geweest dat de grote afsluitingen
waarin het plan voorzag, niet tot stand zouden kunnen worden gebracht uitsluitend met
behulp van de bestaande werkmethoden. Bij de oprichting van de Deltadienst is dan ook
onmiddellijk een afdeling gevormd voor de ontwikkeling van nieuwe materialen en
werkmethoden, die zich alleen bezighield met het zoeken naar nieuwe mogelijkheden.
Bij de uitvoering van de verschillende werken werd elke gelegenheid benut die mogelijk
heden op hun verdienste voor de praktijk te onderzoeken. Vooral bij de afsluiting van
de Grevelingen is op grote schaal met nog onvoldoende bekende methoden en materia
len geëxperimenteerd. Voor het eerst werd daar een gat geleidelijk gesloten met behulp
van een kabelbaan, waarbij ook verschillende nieuwe materialen op hun geschiktheid
voor dit type sluiting werden beproefd. Nieuwe wijzen van bodembescherming werden
aan experimenteel onderzoek op grote schaal onderworpen.
Welke methode van afsluiting men ook kiest, het ontwerpen van een doelmatige bodem
bescherming zal bij de beweeglijke zandbodem in onze zeegaten steeds een essentiële
voorwaarde zijn voor het welslagen van de sluitingsoperatie. Bij de opbouw van een af-
sluitdam uit steen of ander stortmateriaal moet men er om de stabiliteit te verzekeren niet
alleen zeker van zijn dat de bodem onder de dam niet door stroom wordt aangetast, doch
ook moet er voor worden gezorgd dat de bodm aan beide zijden van de dam over vol
doende breedte wordt beschermd tegen uitschuring. Door de over de dam trekkende
getijstromen immers zullen bij een onbeschermde bodem aan weerszijden van de dam
ontgrondingen optreden, die in geval ze te dicht bij de dam voorkomen, eveneens
stabiliteitsverliezen kunnen veroorzaken.
Vanwege het grote belang van de bodembescherming bij de sluitingsoperaties is in de
zomer van 1963 een commissie in het leven geroepen, met als belangrijkste taak het
inventariseren van alle tot dusver bekende methoden van bodembescherming. Op grond
van een uitgebreide studie zou men moeten komen tot een aanbeveling van constructies
welke volgens de bestaande inzichten technisch en economisch verantwoord moeten
worden geacht voor het gebruik bij de grote afsluitingen in het Volkerak, het Haringvliet,
het Brouwerhavensche Gat en de Oosterschelde.
Behalve een aantal afdelingen van de Deltadienst waren enige bedrijven en instellingen
in de commissie vertegenwoordigd, en wel het Rijkswegenlaboratorium om te adviseren
507