1
C. De werken ten noorden van
Hoek van Holland
vv
BOLWERK ÊyERt-ANO
eii
BOLWERK
30BBE.NGAT
ZANDD'JK
VAN 1536
jr SPOLDER V,
A '■''dE EENDRAGP.\
f
De verzwaring en verhoging van de zeewaterkering ten noorden
van de Eendragtpolder op Texel
Met de verhoging van de Texelse zeedijken ingevolge de Deltawet is in 1961 een begin
gemaakt bij de Prins Hendrikpolder (Driemaandelijks Bericht nr. 16, mei 1962). Hierna
zijn voorbereidingen getroffen voor de verhoging van de waterkeringen ten noorden
van de Eendragtpolder, namelijk de Eijerlandse zeedijk en enige zanddijken ten zuiden
van de vuurtoren. In de loop van de tijd zijn deze zeeweringen door de achteruitgang
van de duinen langs het Eijerlandse Gat steeds meer aan golfaanvallen blootgesteld. In
het bijzonder de constructie en de hoogte van de Eijerlandse zeedijk zijn onvoldoende
voor de huidige functie van de zeewering. Deze ongunstige ontwikkeling noodzaakte
reeds in 1937—'38 tot het aanleggen van een inlaagdijk, de 'zanddijk van 1938'. De daar
voor gelegen sikkelvormige waterkering wordt sindsdien in stand gehouden als vast punt;
zij werd voortaan 'bolwerk Robbengat' genoemd.
De aanwezigheid van een relatief hoog gelegen wad voor de Eijerlandse zeedijk en de
aanwezigheid van een gemaal in het binnenbeloop alsmede van een boezemkanaal on
middellijk binnen de dijk maakten het raadzaam de dijk aan de buitenzijde te verzwaren.
Voorts verdiende het om redenen van veiligheid en financiën de voorkeur, niet het 'bol
werk Robbengat' te verhogen, maar de 'zanddijk van 1938'.
De nieuwe Eijerlandse zeedijk zal worden aangelegd op een hoogte van N.A.P. 8,65 m,
terwijl de nieuwe hoogte van de inlaagdijk en de daarop in het noorden aansluitende
zanddijk tot aan de duinen bij de vuurtoren N.A.P. 8 m zal bedragen. De constructie
van deze dijkvakken varieert naar gelang van de omstandigheden.
Voor de Eijerlandse zeedijk, die ruim 1400 m lang is, is tussen N.A.P. 1,70 m en N.A.P.
6m een asfaltbekleding op het buitenbeloop ontworpen met een dikte van 20 cm.
Beneden N.A.P. 1,70 m komt een steunglooiing van basalt op een dubbele vlijlaag en
een filterlaag van gebitumineerd grind. De totale breedte van de berm tussen de binnen-
teen van de dijk en het boezemkanaal zal 10 m bedragen. Op deze berm zal een ver
harding worden aangelegd van 5 m breed.
Grondmechanisch onderzoek heeft uitgewezen dat een bodemverbetering onder de
nieuwe dijk gewenst is.
De 1100 m lange te verhogen binnendijk zal geheel als groene dijk worden aangelegd
551