Die werkzaamheden mogen niet later dan half juni beginnen. De tijd, beschikbaar voor de eigenlijke blokkering, dat wil zeggen het plaatsen van de caissons en het afwerken daarvan, alsmede de aansluiting van de landhoofden op de eerste caissons, bedraagt dus ongeveer twee maanden. Pas daarna kunnen de kleppen van de caissons gesloten ✓✓orden. n het algemeen zal men bij de blokkering van een sluitgat de werkzaamheden zo oroberen te verdelen, dat de laatste fase van de sluiting zich afspeelt in een periode ussen springtij en doodtij. Daarmee wordt bereikt dat naarmate de stroomsnelheden groter worden ten gevolge van het geringere doorstromingsprofiel, de snelheden weer /✓at worden gereduceerd ten gevolge van de geringere tijverschillen. Deze omstandigheid s bijvoorbeeld bij de blokkering van het sluitgat van het Veersche Gat in 1961 ten volle jitgebuit. Door het grote aantal te plaatsen caissons zal het in de Lauwerszee niet mogelijk zijn evenzo van de zonne- en maanstand te profiteren. Onderstaande tabel geeft het berekende verschil in maximale stroomsnelheid in het .luitgat bij springtij en doodtij tijdens verschillende stadia van de blokkering. Grootste gemiddelde stroomsnelheid tijdens eb in het profiel van het sluitgat in m/sec. \antal gemiddeld gemiddeld gemiddeld jeplaatste springtij getij doodtij aissons 0 2,0 1,8 1,6 0 2,4 2,2 1,9 5 2,6 2,4 2,1 '0 3,0 2,6 2,4 5 3,4 3,1 2,7 n de periode tussen 1 april en half juni van het jaar 1969 treden er vijf dode tijen en ijf springtijen op. loeveel dagen zijn er nu werkelijk in deze periode voor het plaatsen van caissons beschikbaar? Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het nodig de gang van zaken jdens het plaatsen van de caissons enigermate te kennen. 'ij het ontwerp van de caissons is erop gerekend, dat zij bij de laagwaterkentering, lus de overgang van eb naar vloed, zullen worden geplaatst. Dit betekent, dat zij zich )p dat tijdstip aan de waddenzeezijde van het sluitgat moeten bevinden om in de laatste ase van de eb tegen de dan nog maar geringe stroom in het sluitgat te worden binnen gevaren. Om nu te zorgen, dat een convooi van caissons tijdig aan de waddenzeezijde anwezig is, moet men het gedurende de voorafgaande hoogwaterkentering, dat wil eggen zes uur voor de plaatsing, uit het bouwdok naar buiten varen. •«la de plaatsing moeten de caissons worden geballast met zand en aangestort met teen; pas daarna kan aansluitend een nieuwe serie worden neergezet. Hoe groter aantal aissons men in één keer neerzet, des te langer duurt de afwerking. De afwerking van ;én caisson duurt ongeveer acht uur. Voor een convooi van vijf caissons dat in één keer vordt geplaatst, is ongeveer 30 uur afwerkingstijd nodig. iet behoeft wel geen betoog, dat er naar wordt gestreefd, de manoeuvres met de aissons zoveel mogelijk bij daglicht te doen geschieden. Dat wil zeggen, dat slechts 39

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1967 | | pagina 41