1
1 Situatie van het sluitgat, het werkeiland en de
bouwput voor de caissons
2 Opeenvolgende manoeuvres voor het plaatsen van
de caissons in het sluitgat
3ij het onderzoek van de vele varianten, die op deze wijze mogelijk zijn, bleek de eerst
genoemde tempoverhoging ontoereikend. Alle beschouwde varianten van het plaatsings-
orogramma gaan derhalve uit van de gedachte een aantal caissons te koppelen. Men stelt
rich in alle gevallen voor omstreeks half april de beide landhoofdcaissons te plaatsen
3n daarna gedurende ongeveer twee weken geen nieuwe caissons neer te zetten. Zo
doende geeft men zichzelf voldoende tijd om met de operatie van het afzinken van een
aisson ervaring op te doen; wanneer er nog fouten of onvermoede moeilijkheden worden
opgemerkt, is er nog voldoende tijd beschikbaar om daar oplossingen voor te vinden;
evens kan die tijd worden gebruikt om de openingen tussen de dijkkoppen en de land
hoofdcaissons te dichten.
3e eigenlijke blokkering bestaat uit het plaatsen van de overige drieëntwintig caissons.
Naarmate meer caissons worden geplaatst en dus een groter deel van het doorstroom-
Drofie! van het sluitgat wordt geblokkeerd, nemen de stroomsnelheden in het sluitgat
oe, zoals uit de opgenomen tabel bleek. Om de ontgrondingen die aan weerszijden van
het sluitgat zullen optreden zoveel mogelijk te beperken, dient de periode van vernauwing
an het siuitgat zo kort mogelijk te zijn. Bij het geschetste programma bedraagt die tijd
ongeveer vijf weken. In die vijf weken zijn volgens de bovengenoemde criteria twaalf
;eschikte dagen. Het is wel duidelijk, dat ook wanneer steeds tegelijk één caisson aan
beide zijden van het sluitgat wordt geplaatst, alle dagen die geschikt zijn zullen moeten
//orden gebruikt, zodat er geen enkele reserve aanwezig is voor tegenslagen of onwerk
baar weer. Dagen met een windkracht groter dan 6 Beaufort moeten als onwerkbaar
vorden aangemerkt.
"rouwens, ook wanneer er zoveel mogelijk steeds één caisson of aan beide zijden één
:aisson wordt geplaatst, zal er aan het eind van de blokkeringsperiode een gekoppelde
senheid moeten worden gebruikt. De redenen hiervoor zijn van waterloopkundige aard
5n zullen verderop worden besproken.
3e mogelijkheid tot het koppelen van de caissons werd reeds in een vroeg stadium van
de plannen onderzocht, zoals ook in nummer 39 van het Driemaandelijks Bericht werd
medegedeeld. Proeven die in het Nederlands Scheepsbouwkundig Proefstation te Wage-
ningen met modellen van de caissons zijn uitgevoerd, toonden aan dat het zelfs mogelijk
was tot een convooi van vijf aaneengekoppelde caissons te gaan.
41