De kunstwerken in het Zuiderdiep
Van de overbrugging over het Zuiderdiep
kwamen het betonwerk van de kleine
en grote brug vrijwel gereed. Begonnen
werd met het plaatsen van leuningen en
vangrails op beide brugdekken.
Van de toekomstige onderwatertaluds
moet de bekleding nog enkele meters
worden verlengd; de bovenwatertaluds
moeten nog onder profiel worden ge
bracht en met keien bestraat. Daarna kan
worden begonnen met de verdere afwer
king van het betonwerk en het oprui
men van de bouwput.
Bij het viaduct is een aanvang gemaakt
met de opbouw van de ondersteunings
constructie voor het maken van het rijdek.
De werkzaamheden aan de uitwaterings
sluis vorderen gestadig. Van de acht
sluismoten zijn er vijf gereed. Van de drie
overige moten zijn de vloeren gestort.
Van de ruim 10 000 m3 in de bruggen,
het viaduct en de sluis te verwerken be
ton werd tot nu toe ca. 8 000 m3 gestort.
Volkerak
De schutsluizen
De bewegingswerktuigen voor de sluis
deuren in de buitenhoofden zijn gemon
teerd en van hun elektrische installatie
voorzien. In de middenhoofden zullen
deze voorzieningen pas later worden
aangebracht. De basculebruggen zijn van
bewegingswerken voorzien. Er werd een
aanvang gemaakt met het aanbrengen
van de nautische beseining en de ver
dere inrichting van de voorhavens.
Geleidewerken en wachtplaatsen
In beide voorhavens kwamen de vaste
en de drijvende geleidewerken geheel
gereed. Nu moeten alleen aan de zijde
van het Volkerak de dukdalven voor de
duwvaart en voor de conventionele vaart
nog worden geheid. In beide voorhavens
zullen ligplaatsen worden gemaakt voor
schepen met ontplofbare of licht ont
vlambare lading, en drijvende aanleg
plaatsen voor de pleziervaart.
Caissonbouw
Van dertien caissons kwamen in de ver
slagperiode de vloeren van de onder-
bakken gereed. Op vijf van die vloeren
zijn de twee meter hoge balken van het
roosterwerk gestort. Voortgegaan werd
met het stellen van de tien meter hoge
diagonaalverbanden en schuifgeleidin-
gen. Van één caisson werden de portalen
gestort die de verbinding vormen tussen
de onder- en de bovenbak. Deze zoge
naamde derde storten zijn zeer bewerke
lijk omdat ze zo hoog moeten worden
uitgevoerd. Om niet achter te raken op
het tijdschema heeft de aannemer een
vierde bouwkraan in gebruik genomen.
De levering van 2000 ton stalen onder
delen verloopt naar wens. Een begin
werd gemaakt met de vervaardiging van
de aan de zijkanten van de caissons te
plaatsen waterdichte drijfschotten van
vurenhout.
Het tweede gedeelte van de zuidelijke
voorhaven
De schermdam is geheel gereedgekomen.
Aan de havendam dient alleen nog enig
basalt gezet te worden rond de kop; ver
der moet daar nog grondwerk worden
verricht voor de kleibelopen en voor de
afdekking met teelaarde van de toekom
stige windsingel. Aan de oostzijde nadert
de opbouw van de havennol met aan
sluitende glooiingen zijn voltooiing. Ook
hier moet nog basalt worden gezet. De
stortlaag van maassteenslag is er aange
bracht.
Het haventerrein zelf dient nog gedeelte
lijk geprofileerd en met teelaarde te wor-
48