Schematische voorstelling van een circuitbaan met
rondgaande trekkabel
Latere mogelijkheden van de kabelbaan
Bij de keuze van het type kabelbaan dient men te bedenken dat de ontwikkeling zowel
van doorlaatcaissons als van de kabelbanen zich uiteindelijk richt op de afsluiting van
de Roompot, de grootste af te sluiten geul in het deltagebied. De inhoud van deze sluit-
dam vergt ongeveer 2 000 000 ton aan stortmaterialen, dus ruim het drievoudige van de
zuidelijke geul van het Brouwershavensche Gat. Nu is het niet zonder meer juist om te
stellen dat een eventuele kabelbaan voor de Oosterschelde derhalve driemaal de capa
citeit moet bezitten van die voor het Brouwershavensche Gat. De vereiste sluitingsduur
en de te verwachten ontgrondingen, alsmede een aantal andere factoren zoals de moge
lijkheid een deel van de dam met behulp van een varend bedrijf te bouwen, zijn mede
bepalend voor de eisen die aan een kabelbaan moeten worden gesteld. Wel is het zin
vol om bij de verdere ontwikkeling de mogelijkheid dat zulk een hoge capaciteit inder
daad nodig kan blijken, te blijven overwegen.
Er moet bovendien rekening mee worden gehouden dat de geweldige zandhoeveel-
heden voor het damlichaam door de Oosterschelde niet vóór de winter volgende op
de sluiting kunnen zijn verwerkt en geconsolideerd met verdedigingen. Dan zou de
sluitdam moeten kunnen overwinteren, en dan zouden nog zwaardere eenheden voor
de afwerking van de kruin nodig zijn dan bij de dam in het Brouwershavensche Gat, die
slechts zomerstormen hoeft te kunnen doorstaan. Deze mogelijkheid kan mede van in
vloed zijn op de keuze van het afsluitingsinstrument.
Ook bij de studie en het ontwerp voor de kabelbaan over de Grevelingen is al steeds
gedacht aan de mogelijkheden voor de Oosterschelde. Tenslotte zijn toen twee vaak toe
gepaste systemen, te weten de circuitbaan met trekkabel en de kabelkraan, verlaten en
is gekozen voor een minder gebruikelijk type, waarbij bemande en zichzelf aandrijvende
gondels (automoteurs) over een enkele zware draagkabel rijden. Het leek zinvol eens na
te gaan of de visie van toen ook vandaag nog als juist kan worden beschouwd. Wat
hielden de verschillende keuzemogelijkheden in?
Een circuitbaan met trekkabel dient men zich als volgt voor te stellen: Over een draag
kabel lopen onbemande wagentjes, die door een trekkabel onderling en met het centrale
aandrijfmechanisme zijn verbonden. Bij de laadstations gaan de wagentjes over op een
vaste railbaan, rijden onder invloed van de zwaartekracht naar het laadpunt, worden
daar geladen en naar de andere draagkabel gesleept; hebben ze de snelheid van de
continu rondlopende trekkabel, dan worden ze er met behulp van een klemconstructie
76