j2OO.0QJ150 00J3 60.00
Bovenaanzicht en dwarsdoorsnede van de ontworpen kabelbaan over het Brouwershavensche Gat
tussen eigen gewicht en nuttige last ligt bij de bestaande gondels bepaald ongunstig: 10
ton nuttige last werd vervoerd door een gondel van 20 ton. Dit was mede een gevolg van
de zware additionele eisen welke indertijd zijn gesteld en waarvoor op zeer korte ter
mijn alleen een oplossing kon worden gevonden met behulp van bestaande technische
apparatuur. Sindsdien is gebleken, dat een gondel kan worden gebouwd die 15 ton
lading vervoert, terwijl het toelaatbare totale gewicht van 30 ton per wagen niet be
hoeft te worden overschreden. Ook kan de snelheid nog iets worden opgevoerd.
Op deze wijze zou de praktische weekcapaciteit van een circuitbaan met gondels van het
nieuwe type bij belading vanaf beide oevers op een grenswaarde van 1000 ton per uur
kunnen worden gebaseerd, overeenkomend met de maximale eis voor het Brouwers
havensche Gat in verband met de gelijktijdige caissonsluiting. Ook voor de eventueel
geleidelijke sluiting van de Oosterschelde biedt dat voldoende perspectief. Aanvankelijk
is nog overwogen een kabelbaan met 4 kabels voor het Brouwershavensche Gat te in-
80