cal leren, zowel om voldoende spreiding van het materiaal als om een toereikende capa citeit te bereiken. Uit het bovenstaande volgt echter, dat de noodzaak van een vier voudige kabelbaan niet is gebleken. In hoeverre oude en nieuwe gondels voor het afsluiten van het Brouwershavensche Gat gezamenlijk zullen opereren vormt thans nog een onderwerp van studie. Ook zijn be paalde technische details weer iets anders opgelost dan bij de Grevelingen het geval was. Tezijnertijd zal op al deze aspecten nog nader worden ingegaan. Vermeldens waard is tenslotte nog, dat de funderingen van de beide rivierpylonen reeds zijn ge maakt, op dezelfde wijze als bij de baan over het Haringvliet volgens het voor de Oos- terscheldebrug ontwikkelde systeem. De hierop in het voorjaar van 1968 te plaatsen pylonen zullen niet meer zijn uitgevoerd als een stalen portaalconstructie, zoals ze ge bruikt werden in de Grevelingen, maar als enkelvoudige rechthoekige centrale torens van voorgespannen beton. 81

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1967 | | pagina 27