AS KABELBAAN AS DAMMENWEG
KRIBBEN
4-
Overzicht van de uit te voeren werken
;t ontwerpen van een aan de Delta-eisen voldoend duinmassief nog niet vaststaan, is
ch reeds een verzwaring ontworpen, waarvan de hoogte reikt tot N.A.P. 6 m. Deze
inverzwaring kan dienstbaar gemaakt worden aan de opslag van de benodigde stort-
aterialen en/of voor het vervaardigen van de betonblokken die van Schouwen uit
llen worden verwerkt.
t opspuiten van de duinverzwaring-annex-steendepot maakt het noodzakelijk dat de
■staande Rampweg voor een gedeelte wordt omgelegd. Nu heeft deze weg een belang-
ce functie in het lokaal en toeristisch verkeer, en aangezien dit verkeer het snelverkeer
er de Dammenweg niet gelijkvloers mag kruisen, zal voor de kruising van die twee
gen een tunnel worden gebouwd. De tunnelbouw zal in de uitvoering worden gecom-
leerd met de aanleg van de funderingen voor het vaste railgedeelte van de kabelbaan.
besproken opslag- en werkterreinen bevinden zich in de buurt van de vlettenhaven
n West-Repart. Deze haven is in haar tegenwoordige toestand niet geschikt voor de
nvoer en overslag van grote hoeveelheden materiaal. Daartoe zou dan naast de be
lande haven in het betrekkelijk geringe resterende gedeelte van de inham een tweede
iven moeten worden aangelegd. Deze oplossing van het aanvoerprobleem is niet aan-
ekkelijk, en daarom is naar andere gezocht.
en zou gebruik kunnen maken van de werkhoven van Den Osse, ongeveer 6 km ten
osten van West-Repart. Dat zou echter een verbreding en verbetering vereisen van de
malle polderwegen tussen Den Osse en het werk- en opslagterrein. Een door geringere
costen en gemakkelijker uitvoering veel aantrekkelijker oplossing zou het zijn, vroeg
tijdig het gedeelte ten noorden van de Schelphoek van de geprojecteerde Dammenweg
op Schouwen aan te leggen. Voorlopig zou men kunnen volstaan met een tweetal rij
stroken. De materialen zouden dan per schip naar de werkhoven Schelphoek kunnen
worden aangevoerd, daar in auto's worden overgeslagen, en dan via de Dammenweg
naar het opslag- en werkterrein vervoerd. Na onderlinge vergelijking van de genoemde
drie mogelijkheden, viel de keus op deze laatste. De voorbereidingen voor de aanleg
van het benodigde opslag- en werkterrein zijn in volle gang. Met de uitvoering zal in
1968 een begin worden gemaakt.
83