Onderzoek naar het dynamische gedrag van de uitwateringssluizen
in het Haringvliet
Alvorens de constructievorm van de uitwateringssluizen in het Haringvliet definitief kon
worden vastgesteld, moesten tal van onderzoekingen worden gedaan; onder meer werd
daarbij uitvoerig aandacht besteed aan het te verwachten dynamische gedrag van de
schuiven en de liggers onder invloed van stroom- en golfaanval. In het Driemaandelijks
Bericht nr. 23 (februari 1963) werd aan deze studies een beschouwing gewijd, en werd
ook reeds meegedeeld dat besloten was het onderzoek te zijner tijd aan te vullen met
metingen aan de voltooide sluizen. De uitvoering van deze metingen is opgedragen aan
het Waterloopkundig Laboratorium, dat voor bepaalde onderdelen van zijn taak weer
steunt op de medewerking van het Instituut T.N.O. voor Werktuigkundige Constructies en
de Rijkswaterstaat. Het doel van deze metingen is voor een deel praktisch gericht, name
lijk op het verzamelen van gegevens om de ontworpen bedrijfsvoering te controleren
op zijn veiligheid en haar zonodig aan te passen. Anderzijds is het doel van puur weten
schappelijke aard: men wii door deze gelegenheid tot vergelijking van model en werke
lijkheid lacunes opvullen in de kennis van de basisgegevens voor het in het verleden
verrichte onderzoek, en betrouwbaarder normen vinden voor de vertaling naar de wer
kelijkheid van de uit modelstudies verkregen grootheden, zoals in dit geval belastingen en
responsiekarakteristieken van het samenstel van nablaligger en schuiven. Aangezien deze
doelstellingen in het vorige artikel uitvoerig werden toegelicht zullen ze hier als bekend
worden verondersteld, zodat in het volgende alleen zal worden gesproken over het
meetprogramma en de tot op heden gemaakte vorderingen.
De schuiven en de liggers kunnen door het water op twee manieren dynamisch worden
belast, namelijk door golven en door het onder de schuiven doorstromende water.
Bij de belasting door onderdoorstromend water spelen de mechanische eigenschappen
van de schuiven en de liggers, alsmede de schuifstanden en de waterstanden ter weers
zijden van de sluis een rol. Bij belasting door golven zijn bovendien de golfkarakte
ristieken, zoals hoogte, periode, lengte en richting van de golf, en de vorm en lengte van
de golfkam van belang. Deze karakteristieken worden behalve door geografische fac
toren ook bepaald door meteorologische omstandigheden. Voor een juiste interpretatie
van het gedrag van de sluis zullen de volgende grootheden dienen te worden bepaald:
63