Onderzoek naar het dynamische gedrag van de uitwateringssluizen in het Haringvliet Alvorens de constructievorm van de uitwateringssluizen in het Haringvliet definitief kon worden vastgesteld, moesten tal van onderzoekingen worden gedaan; onder meer werd daarbij uitvoerig aandacht besteed aan het te verwachten dynamische gedrag van de schuiven en de liggers onder invloed van stroom- en golfaanval. In het Driemaandelijks Bericht nr. 23 (februari 1963) werd aan deze studies een beschouwing gewijd, en werd ook reeds meegedeeld dat besloten was het onderzoek te zijner tijd aan te vullen met metingen aan de voltooide sluizen. De uitvoering van deze metingen is opgedragen aan het Waterloopkundig Laboratorium, dat voor bepaalde onderdelen van zijn taak weer steunt op de medewerking van het Instituut T.N.O. voor Werktuigkundige Constructies en de Rijkswaterstaat. Het doel van deze metingen is voor een deel praktisch gericht, name lijk op het verzamelen van gegevens om de ontworpen bedrijfsvoering te controleren op zijn veiligheid en haar zonodig aan te passen. Anderzijds is het doel van puur weten schappelijke aard: men wii door deze gelegenheid tot vergelijking van model en werke lijkheid lacunes opvullen in de kennis van de basisgegevens voor het in het verleden verrichte onderzoek, en betrouwbaarder normen vinden voor de vertaling naar de wer kelijkheid van de uit modelstudies verkregen grootheden, zoals in dit geval belastingen en responsiekarakteristieken van het samenstel van nablaligger en schuiven. Aangezien deze doelstellingen in het vorige artikel uitvoerig werden toegelicht zullen ze hier als bekend worden verondersteld, zodat in het volgende alleen zal worden gesproken over het meetprogramma en de tot op heden gemaakte vorderingen. De schuiven en de liggers kunnen door het water op twee manieren dynamisch worden belast, namelijk door golven en door het onder de schuiven doorstromende water. Bij de belasting door onderdoorstromend water spelen de mechanische eigenschappen van de schuiven en de liggers, alsmede de schuifstanden en de waterstanden ter weers zijden van de sluis een rol. Bij belasting door golven zijn bovendien de golfkarakte ristieken, zoals hoogte, periode, lengte en richting van de golf, en de vorm en lengte van de golfkam van belang. Deze karakteristieken worden behalve door geografische fac toren ook bepaald door meteorologische omstandigheden. Voor een juiste interpretatie van het gedrag van de sluis zullen de volgende grootheden dienen te worden bepaald: 63

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1967 | | pagina 9