Geschemctiseerde verdeling van de statische, de quasi-statische en dynamische belastingen op de caissons
Daarbij gaan de ribben een aandeel nemen in de wrijvingsweerstand, zodat de wrijvings-
coëfficient boven de 0,7 tot naar schatting 0,85 kan gaan toenemen. In werkelijkheid
is de veiligheidsmarge dus nog weer groter.
De verdeling van de funderingsdrukken over de lengte van de caisson is afhankelijk van
de vorm van de bodem van de caisson met betrekking tot de bereikbare vlakheid van de
stenen drempel. Voor dit laatste is op grond van de ervaringen bij het Veersche Gat
aangenomen, dat hoogteverschillen van 50 cm kunnen voorkomen. Op grond van de
:tgevoerde zettingsproeven, waarbij de relatie tussen zetting en funderingsdruk werd
gemeten, kon de verdeling van funderingsdrukken worden bepaald voor twee ongunstige
evcllen van drempelafwerking alsmede voor een ideaal geval. Deze drie belasting-
ovcilen zijn met behulp van een computer doorgerekend. De uitkomsten in de vorm van
>rmaalkrachten-, dwarskrachten- en momentenlijnen kunnen vervolgens op eenvoudige
e worden vertaald in spanningen, benodigde hoeveelheden wapening en de vereiste
- profielen voor de diagonaalverbanden. Deze berekeningen, die noodzakelijkerwijs
per computer werden verricht, omdat de constructie dusdanig meervoudig statisch on
bepaald is dat het uit de hand rekenen te tijdrovend zou zijn, zijn enkele malen herhaald
om tot de juiste afmetingen van de onderdelen te komen.
136