hellingshoek talud kritieke stroomsnelheid op 1 m afstand
loodrecht op de stroomrichting van het talud
0° 3,04 m/sec
10° 2,96 m/sec
20° 2,72 m/sec
30° 2,13 m/sec
35° 0 m/sec
üevergedeelten die steiler staan dan 1 3 zullen worden bestort met grind, zodat de
taludhelling wordt teruggebracht tot ca. 1 3 of 18°. Bij deze helling bedraagt de
kritieke snelheid 2,72 m/sec. De in de tabel vermelde waarden van de kritieke snelheid
zijn belangrijk hoger dan de maximale snelheden die in werkelijkheid zullen optreden.
De marge dient als zekerheid voor het opvangen van de extra-turbulentie die veroor
zaakt wordt door de onregelmatige belijning van de oever in de vorm van kribben.
De te verdedigen oppervlakte bedraagt 495 000 m2; voor het opvullen van de talud
gedeelten steiler dan 1 3 is ca. 100 000 m3 stortmateriaal benodigd. In totaal zal
347 500 m:i stortmateriaal verwerkt dienen te worden.
De afsluiting van het Volkerak zal naar verwachting in mei 1969 plaats vinden. Voor het
aanbrengen van de grindbestorting is dus het jaar 1968 en een gedeelte van 1969 be
schikbaar. Voor het jaar 1968 is in het werkgebied alleen de werkhoven Schelphoek als
overslaghaven bruikbaar. Daar zullen de onderlossers die men wil gebruiken voor de be-
stortingen in het oorstelijk deel van het werkgebied langs de Noordbevelandse oever
dan ook worden beladen. Hier werd reeds in 1967 een onderwaterdepot van 100 000 ton
grof grind aangelegd.
In 1969 kan de overslag in de dan inmiddels gereed gekomen werkhoven aan de
Noordbevelandse kust plaatsvinden. Door de veel kortere voorafstanden kan dan met
een kleiner aantal onderlossers worden volstaan.
Voor het storten zullen de onderlossers worden afgemeerd aan een goed verankerde
verhaalbare ponton. Zij zullen voorzien dienen te zijn van goed regelbare kleppen, zodat
het grind, vooral op de ondiepe plaatsen, tijdens het verhalen van de ponton goed
gedoseerd gestort kan worden. Ook steenstorters kunnen hier goede diensten bewijzen.
Voorbeeld van een vlak dat onder een hoek van 1 15 uit het hart van een di|k is geconstrueerd
DIJKAS
142