zate in de zuidwesthoek van de haven te situeren. Voor het opstellen van directie- en aannemersverblijven zal in de zuidwesthoek een gedeelte van het haventerrein tot N.A.P. 5 m worden verhoogd. Er komt één loswal bij het westelijk haventerrein; een andere bij het zuidelijk haventerrein. In verband met de hoge ligging van het bestaande maaiveld ter plaatse van de loswallen zullen ze uitgevoerd worden als een verankerde stalen damwand. Bij het baggerwerk zal naar raming 1,2 millioen m3 zand vrijkomen, waarvan 450 000 m3 in de havendam en in de haventerreinen zal worden verwerkt. De resterende hoeveelheid van 750 000 m3 moet worden afgevoerd. Dat kan op twee manieren: de specie kan worden weggeklapt in de Roompot, die heel diep is, of men kan de specie opspuiten langs de voet van de zeedijk ten oosten van de werkhoven. De laatste methode biedt niet alleen het voordeel van een minder kostbare uitvoering en van een soepeler bedrijf, maar ze maakt het ook mogelijk de stuifduintjes te verbreden die thans reeds voor dit onbeschermde, alleen met klei beklede dijkvak liggen. Besloten werd dus, de uitkomende specie langs de voet van de zeedijk te spuiten. Om de afslag door golfwerking zoveel mogelijk te beper ken zullen de taluds van het zanddepot aan de waterzijde zeer flauw worden gehouden. Het stuifbezwaar zal ondervangen worden door de oppervlakte boven N.A.P. 2 m, ongeveer 17 ha, met stro in te schijven en met gerst in te zaaien. Als het depot klaar is zal het stuifvrijhouden voortaan door het Waterschap Noord-Beveland verzorgd worden. Door de Groeneweg, een bestaande 2,5 m brede grindweg, te verbreden en te ver beteren, kan de werkhoven vanaf de provinciale weg voor het wegverkeer goed bereik baar worden gemaakt. De aansluiting op de provinciale weg wordt verbeterd met een uitvoeg- en inrijstrook, hetgeen gelet op het weinig drukke verkeer op die weg een aanvaardbare oplossing is. Men bereikt het haventerrein door middel van een oprit tegen en over de bestaande zeedijk. Op het haventerrein zelf zal een weg worden aangelegd langs de havenkom, zodat de beide loswallen goed voor vrachtauto's bereik baar worden. De haventerreinen zullen deels met een dunne laag klei, deels met mijn- steen worden afgedekt. 146

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1968 | | pagina 36