Detail van de verdeelmond en de taster van het sfaltverwerkingsschip 'Jan Heymans' doorgeven aan het bedieningspaneel. De roerketel kan worden verwijderd voor het geval men andere mengsels dan asfaltmastiek wil bereiden. 'oor de overslag van zand en andere mineralen is op het achterdek van het schip een overslagkraan opgesteld met een hijsbereik van 10 ton op 18 m, uitgerust met een Hydraulische grijper van ca. 4 ton. De elektrische energie voor het schip wordt geleverd door twee hoofddiesels van 660 pk, /aarop generatoren van 50 kVA zijn aangesloten, één diesel van 248 pk met een aan- uitende generator van 200 kVA en één diesel van 105 pk, met erop aangesloten een generator van 87,5 kVA. Onderdeks zijn twee geïsoleerde asfalttanks ingebouwd met een inhoud van 300 ton netto. Zij zijn voorzien van een volautomatische olieverwarming. Er is een zodanig verwarmd pomp- en leidingsysteem aangebracht, dat het schip ook met de voorraad nsfaltmastiek aan boord kan worden bijgetrimd. De stortapparatuur heeft een werkbereik tot 30 m onder het wateroppervlak. Zij bestaat uit een verticale dubbelwandige geïsoleerde toevoerpijp van 43 m lengte, met een inwen dige diameter van 72 cm. Dwars daarop staat een verdeelbuis van 5 m breed, voorzien van 8 paar uitstroomopeningen; van elk paar kan één opening worden afgesloten. Deze apparatuur is opgehangen in een bakconstructie en kan met behulp van een zware stort- aijplier geheel boven het dek worden gehesen, ook als zij helemaal vol zit met asfalt mastiek. De uitstroomopennigen in de verdeelbuis kunnen door 8 schuiven, die twee aan :wee gekoppeld zijn, worden afgesloten. Onder aan de verdeelbuis zit een taster, die er met behulp van een servomechanische en een hoogtecompensator voor zorgt dat de uit stroomopeningen zich steeds op de juiste afstand van de zeebodem bevinden, terwijl de apparatuur met niet meer dan een paar honderd kilo op de grond drukt. De verdeelbuis kan in twee onderling loodrechte standen aan de verticale toevoerpijp worden verbonden. Rond de uitstroomopeningen en in het onderste gedeelte van de verdeelbuis is een oliecir cuit aangebracht dat wordt verwarmd door een elektrische kachel boven op de verticale toevoerbuis. Terwijl de taster op de zeebodem voorkomt dat de stortapparatuur onder grote verticale druk komt te staan, worden horizontale krachten erop gesignaleerd via een veerconstructie in de opleggingen van de pijp. Voor een goede controle en besturing van het gehele verwerkingsproces worden tijdens de werkzaamheden vele metingen verricht. Aflezing van de metingen en eventuele 151

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1968 | | pagina 41