Detail van de verdeelmond en de taster van het
sfaltverwerkingsschip 'Jan Heymans'
doorgeven aan het bedieningspaneel. De roerketel kan worden verwijderd voor het geval
men andere mengsels dan asfaltmastiek wil bereiden.
'oor de overslag van zand en andere mineralen is op het achterdek van het schip een
overslagkraan opgesteld met een hijsbereik van 10 ton op 18 m, uitgerust met een
Hydraulische grijper van ca. 4 ton.
De elektrische energie voor het schip wordt geleverd door twee hoofddiesels van 660 pk,
/aarop generatoren van 50 kVA zijn aangesloten, één diesel van 248 pk met een aan-
uitende generator van 200 kVA en één diesel van 105 pk, met erop aangesloten een
generator van 87,5 kVA.
Onderdeks zijn twee geïsoleerde asfalttanks ingebouwd met een inhoud van 300 ton
netto. Zij zijn voorzien van een volautomatische olieverwarming. Er is een zodanig
verwarmd pomp- en leidingsysteem aangebracht, dat het schip ook met de voorraad
nsfaltmastiek aan boord kan worden bijgetrimd.
De stortapparatuur heeft een werkbereik tot 30 m onder het wateroppervlak. Zij bestaat
uit een verticale dubbelwandige geïsoleerde toevoerpijp van 43 m lengte, met een inwen
dige diameter van 72 cm. Dwars daarop staat een verdeelbuis van 5 m breed, voorzien
van 8 paar uitstroomopeningen; van elk paar kan één opening worden afgesloten. Deze
apparatuur is opgehangen in een bakconstructie en kan met behulp van een zware stort-
aijplier geheel boven het dek worden gehesen, ook als zij helemaal vol zit met asfalt
mastiek. De uitstroomopennigen in de verdeelbuis kunnen door 8 schuiven, die twee aan
:wee gekoppeld zijn, worden afgesloten. Onder aan de verdeelbuis zit een taster, die er
met behulp van een servomechanische en een hoogtecompensator voor zorgt dat de uit
stroomopeningen zich steeds op de juiste afstand van de zeebodem bevinden, terwijl de
apparatuur met niet meer dan een paar honderd kilo op de grond drukt. De verdeelbuis
kan in twee onderling loodrechte standen aan de verticale toevoerpijp worden verbonden.
Rond de uitstroomopeningen en in het onderste gedeelte van de verdeelbuis is een oliecir
cuit aangebracht dat wordt verwarmd door een elektrische kachel boven op de verticale
toevoerbuis. Terwijl de taster op de zeebodem voorkomt dat de stortapparatuur onder
grote verticale druk komt te staan, worden horizontale krachten erop gesignaleerd via een
veerconstructie in de opleggingen van de pijp.
Voor een goede controle en besturing van het gehele verwerkingsproces worden tijdens
de werkzaamheden vele metingen verricht. Aflezing van de metingen en eventuele
151