sluizen in een enkele geul ter plaatse van het Slijkgat te concentreren zou het in den
vervolge eenvoudig zijn om deze geul te stabiliseren, en grotendeels te voorkomen dat de
stroomerosie de kust van Goeree bij zeer grote Rijnafvoer aantast. De minimale diepte
van N.A.P. - 5 m ten behoeve van de scheepvaart zou gemakkelijk kunnen worden onder
houden.
De afsluiting van de noordelijke geul zou de verdediging vereisen van de aan getij
stromen en aan golven zeer geëxposeerde punt van de Hinderplaat. Deze punt zou
moeten worden opgebouwd tot een bastion. Het is echter vrijwel zeker, dat dit werk
niet duurder zou zijn dan de verdediging van het ca. 2 km lange kustgedeelte van Voorne,
dat anders door strandhoofden zou moeten worden beschermd.
De aansluiting van de Hinderplaat op de kust van Voorne kan echter ook andere
mogelijkheden openen. De figuren geven slechts voorbeelden van mogelijke geleide ont
wikkelingen in de mond van het Haringvliet. Een verbindingsdam naar de Hinderplaat is
slechts één van de mogelijkheden ter voorkoming van nadelige gevolgen van de Delta
werken voor het gebied zeewaarts van de afsluiting van het Haringvliet. Voor de defini
tieve prognose van de consequenties van het menselijk ingrijpen zal een nader kustmor-
fologisch onderzoek moeten dienen, zoals trouwens ook geldt ten aanzien van de voor
spelling van de natuurlijke ontwikkeling.
128