vormd. De specie wordt geperst in het damlichaam boven N.A.P. 2 m. Het damlichaam wordt thans met mijn- steen, grof grind en stortsteen bekleed. De ontgraving tot N.A.P. 9,75 m in het sluitgat is voltooid. Op de juist voltooide baggervakken bleek geulvorming te ontstaan doordat de stroomsterkte was toegenomen. Dit pro bleem kan worden ondervangen door zand in de uitgesleten geulen te klappen, waarna de bezinking verder kan worden aangebracht. De bezinking over 80 m aan weerszijden van de drempel in het sluitgat is gevor derd tot het meest diepe gedeelte van het sluitgat aan de westzijde. Alvorens dit gedeelte met zand op te klappen tot N.A.P. 9,75 m wordt de krib aan de Hellegatdamzijde ongeveer 45 m ingekort en de oever aldaar gepro fileerd onder een helling van 1 5 en met zinkstukken afgedekt; dit laatste om te voorkomen dat de sterke ebstroom, en in mindere mate de vloedstroom, door het wegbaggeren van de krib ernstige ont grondingen zou kunnen veroorzaken in de onmiddellijke omgeving van het te maken westelijke landhoofd. De baggermolen 'Port-Said' is begonnen met de baggerwerkzaamheden voor het verwijderen van de krib en het profileren van de oever. De verdere opbouw van de drempel met grind 2—5 mm, grind 3—20 cm en zware steen 60—300 kg vordert goed. Het aanbrengen van een asfaltdam in de Geul van Maltha door het asfaltschip 'Dorus Heymans' vordert gestaag; de drempel van zandasfalt reikt thans tot N.A.P. 0,50 m. In totaal is reeds 17 000 ton zandasfalt verwerkt. Bouwershavensche Gat Bodembescherming in de zuidelijke stroomgeul De werkzaamheden voor dit onderdeel zijn praktisch voltooid. In de verslag periode werd in het diepe gedeelte van de geul, op ca. N.A.P. 24 m, als proe een drietal zinkstukken gezonken waarir een kunststofweefsel was verwerkt. De proef met deze zinkstukken van afwij kende constructie kan als geslaagd wor den beschouwd. De aangebrachte proef stukken maken dan ook deel uit van de definitieve bodembescherming. In de middenstrook van het bezinkvelc is men begonnen met het aanbrengen var een 1 m dikke laag fijn grind, die za worden afgedekt met zinkstukken. Dok voor de bouw van de doorlaatcais sons bij Nieuw Bommenede De glooiingen, de kleiafdekkingen en de bestortingen op de kraagstukken kwamer gereed. Ook de wegverhardingen rond om de bouwput en op de op- en afritter zijn voltooid. Het werk is op 1 april 1968 voor de eerste maal opgeleverd. Oosterschelde Werkhoven 'Schelphoek' De werkzaamheden aan deze werkhaver werden nagenoeg voltooid. Het bagger en cutterwerk in en buiten de haver kwam gereed, en een groot gedeelte var de uit grindasfaltbeton samengestelde werkwegen en de aansluiting daarvan op de provinciale weg werd voltooid. Er werd een drijvende aanlegsteiger voot vletten aangebracht; het heiwerk voor de houten dukdalven en voor de lichtopstan den kon worden beëindigd. Thans res nog het voltooien van de grindasfaltbe tonwerkwegen bij de persleiding, en en kele andere ondergeschikte werkonder- delen. Naar het zich laat aanzien za omstreeks half april de eerste oplevering van het gehele werk kunnen plaatsvinden. Het aanvoeren en lossen van stortsteer in de werkhoven Schelphoek Op 8 januari werd een aanvang gemaak met het aanvoeren en in depot lossen var zink- en stortsteen uit België. In totaa. zal in 1968 270 000 ton van deze steen in onderwaterdepots worden opgeslagen. 218

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1968 | | pagina 52