vormd. De specie wordt geperst in het
damlichaam boven N.A.P. 2 m.
Het damlichaam wordt thans met mijn-
steen, grof grind en stortsteen bekleed.
De ontgraving tot N.A.P. 9,75 m in
het sluitgat is voltooid.
Op de juist voltooide baggervakken bleek
geulvorming te ontstaan doordat de
stroomsterkte was toegenomen. Dit pro
bleem kan worden ondervangen door
zand in de uitgesleten geulen te klappen,
waarna de bezinking verder kan worden
aangebracht.
De bezinking over 80 m aan weerszijden
van de drempel in het sluitgat is gevor
derd tot het meest diepe gedeelte van
het sluitgat aan de westzijde.
Alvorens dit gedeelte met zand op te
klappen tot N.A.P. 9,75 m wordt de
krib aan de Hellegatdamzijde ongeveer
45 m ingekort en de oever aldaar gepro
fileerd onder een helling van 1 5 en
met zinkstukken afgedekt; dit laatste om
te voorkomen dat de sterke ebstroom, en
in mindere mate de vloedstroom, door het
wegbaggeren van de krib ernstige ont
grondingen zou kunnen veroorzaken in
de onmiddellijke omgeving van het te
maken westelijke landhoofd.
De baggermolen 'Port-Said' is begonnen
met de baggerwerkzaamheden voor het
verwijderen van de krib en het profileren
van de oever.
De verdere opbouw van de drempel met
grind 2—5 mm, grind 3—20 cm en zware
steen 60—300 kg vordert goed.
Het aanbrengen van een asfaltdam in de
Geul van Maltha door het asfaltschip
'Dorus Heymans' vordert gestaag; de
drempel van zandasfalt reikt thans tot
N.A.P. 0,50 m. In totaal is reeds 17 000
ton zandasfalt verwerkt.
Bouwershavensche Gat
Bodembescherming in de zuidelijke
stroomgeul
De werkzaamheden voor dit onderdeel
zijn praktisch voltooid. In de verslag
periode werd in het diepe gedeelte van
de geul, op ca. N.A.P. 24 m, als proe
een drietal zinkstukken gezonken waarir
een kunststofweefsel was verwerkt. De
proef met deze zinkstukken van afwij
kende constructie kan als geslaagd wor
den beschouwd. De aangebrachte proef
stukken maken dan ook deel uit van de
definitieve bodembescherming.
In de middenstrook van het bezinkvelc
is men begonnen met het aanbrengen var
een 1 m dikke laag fijn grind, die za
worden afgedekt met zinkstukken.
Dok voor de bouw van de doorlaatcais
sons bij Nieuw Bommenede
De glooiingen, de kleiafdekkingen en de
bestortingen op de kraagstukken kwamer
gereed. Ook de wegverhardingen rond
om de bouwput en op de op- en afritter
zijn voltooid. Het werk is op 1 april 1968
voor de eerste maal opgeleverd.
Oosterschelde
Werkhoven 'Schelphoek'
De werkzaamheden aan deze werkhaver
werden nagenoeg voltooid. Het bagger
en cutterwerk in en buiten de haver
kwam gereed, en een groot gedeelte var
de uit grindasfaltbeton samengestelde
werkwegen en de aansluiting daarvan op
de provinciale weg werd voltooid.
Er werd een drijvende aanlegsteiger voot
vletten aangebracht; het heiwerk voor de
houten dukdalven en voor de lichtopstan
den kon worden beëindigd. Thans res
nog het voltooien van de grindasfaltbe
tonwerkwegen bij de persleiding, en en
kele andere ondergeschikte werkonder-
delen. Naar het zich laat aanzien za
omstreeks half april de eerste oplevering
van het gehele werk kunnen plaatsvinden.
Het aanvoeren en lossen van stortsteer
in de werkhoven Schelphoek
Op 8 januari werd een aanvang gemaak
met het aanvoeren en in depot lossen var
zink- en stortsteen uit België. In totaa.
zal in 1968 270 000 ton van deze steen
in onderwaterdepots worden opgeslagen.
218