edeelte van een ponsbandregistratie in de door 3 survey-logger verstrekte code ?gelijk wordt er een aantekening van gemaakt op de normale registratie. Het radio- ag, dat de afstand tot de wal meet, geeft een waarschuwing met een rood licht anneer de verbinding met het walstation onderbroken wordt. De waargenomen af- anden worden in getalvorm weergegeven. De plaatsbepalingsgegevens van het schip, ie van de decca of hi-fix ontvanger via de survey logger naar de ponser worden ge- oerd, kunnen op de survey logger worden gecontroleerd door vergelijking met de meet- asultaten, die worden weergegeven op de ontvanger. De tijd is eveneens controleerbaar p de survey logger. Het is onmogelijk dat de voor de computer noodzakelijke admini- trati'-e vergeten wordt, doordat ze automatisch gekoppeld is aan de start- en stopknop. )ok is een globale visuele beoordeling van de ponsband mogelijk. )p het computercentrum wordt de ponsband door een speciaal testprogramma beoor- eeld op ongeveer 18 punten. Zo wordt bijvoorbeeld gecontroleerd of de ordening der meetgegevens op de juiste wijze heeft plaats gevonden, of de meetgegevens voorzien zijn an de juiste identificatie, of er geen meetgegevens geheel of gedeeltelijk zijn wegge- allen en of er geen onwaarschijnlijke meetwaarden zijn geponst. Deze controle geeft avens voldoende informatie over de werking van de boordapparatuur. In het eigenlijke omputerprogramma voor de verwerking van de ponsband zijn verder ook vele con- oles van het waarnemingsmateriaal ingebouwd. Wanneer fouten worden ontdekt wor- en ze geëlimineerd, terwijl in vele gevallen correctie door interpolatie plaats vindt. 3ebleken is dat in een aantal gevallen de nauwkeurigheid van de eindresultaten groter is an bij de conventionele methodes. Dit kan worden verklaard doordat bij de automati- aring meer meetgegevens worden vastgelegd en bij de uitwerking worden betrokken an tot nu toe mogelijk was. Zo zal het in gevallen waarin de plaatsbepaling met decca, i-fix of 2 sextanten gebeurt, mogelijk worden de werkelijk gevaren route op de kaart 'eer te geven. Tot nu toe werd dit om praktische redenen niet of zelden gedaan. Ook e invloed van menselijke fouten is goeddeels uitgesloten. Deze fouten hebben een veel 'illekeuriger karakter dan de mogelijke fouten in de apparatuur en de computerver- erking, en zijn daardoor moeilijker op te sporen. )p grond van het voorgaande kan worden gesteld dat de invoering van de automati- aring van lodingen vanuit technisch standpunt bezien uitvoerbaar is, en dat het voor- aamste doel ervan verkorting van de verwerkingstijd en besparing van mankracht - r mee kan worden bereikt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1968 | | pagina 21