k 35.00 m"
Doorsnede van de fundering van de contragewichten op Schouwen
jukafstand van 10 m gekozen in plaats van 20 m zoals bij de Grevelingen. Ongeveer ter
halver hoogte van de jukken komen bordessen, die tevens als montageverband dienst
zullen doen. Door middel van voorspanstaven zullen de jukken verankerd worden op
betonnen funderingssloven. Aangezien de belading zal plaats vinden aan beide zijden
van het sluitgat, zijn de vaste baangedeelten die zich voor de draaischijven bevinden van
een zelfde lengte. Aan de kant van Schouwen zal in het verlengde van de baan een
garagespoor komen.
De verankering voor de twee kabels maakt deel uit van de fundering van het vaste
baangedeelte op het damvak over de Middelplaat. Het verankeringsblok is ontworpen
in de vorm van een zware l-vormige constructie van gewapend beton, voorzien van zij
steunen en een verzwaard gedeelte waarin de bevestigingsconstructie voor de kabels is
opgenomen. Het verankeringsblok is tevens fundering voor de draaischijf. Het blok rust
rechtstreeks op de ondergrond en komt voor een belangrijk deel onder het terrein te
liggen. Het gewicht van het blok, tezamen met het gewicht van de grond die er op
aangebracht wordt, is zodanig gekozen, dat de horizontale krachten die de kabels op
het blok uitoefenen ruimschoots door de wrijving tussen de onderzijde van het blok en
de ondergrond kunnen worden opgenomen. De tegenkrachten die het blok eventueel aan
de voorzijde door de grond kan ondervinden zijn als een extra reserve te beschouwen.
Deze tegenkrachten komen echter pas in werking als het blok enigszins zou gaan ver
schuiven, iets wat beter vermeden kan worden.
De kabels zullen aan het verankeringsblok worden bevestigd door middel van een aan
de kabel vastgegoten oog en een daarop aansluitende bevestigingsconstructie die zich
aan het blok bevindt. Deze constructie wijkt dus af van die bij de Grevelingenbaan. Bij
deze baan werd namelijk gebruik gemaakt van een met hout beklede betoncylinder waar
de kabel met een aantal slagen omheen werd gelegd en waarbij de krachten door mid
del van wrijving werden overgedragen (Driemaandelijks Bericht nr. 24, mei 1963). De nu
ontworpen constructie is eenvoudiger van vorm.
Gelijktijdig met de onderbouw van het vaste baangedeelte op Schouwen zal een tunnel
264